söndag 4 augusti 2013

Trädgårdsdagbok - Blågult!


Här kommer en liten rapport från min trädgård!

Vet ni något spännande? Nu börjar blåbären på mina blåbärsbuskar mogna. Det ser så läckert ut när de stora bären plötsligt växlar från vitt till blått - ett efter ett... Några smultron som dröjer sig kvar i bakgrunden, blir en fin kuliss till allt det blåa. Smultron är så bra som marktäckare!

Jag planterade buskarna förra året så det är första gången som jag får skörda blåbär. Inte blir det några mängder, men det känns festligt ändå. Trädgårdsblåbär vill växa i sur jord, så jag planterade buskarna i en särskild slag Rhododendron-jord. De verkar trivas bra och har växt på sig rejält under sommaren.


Från blått till gult då - jag skördar gula tomater i växthuset nu! En av mina åtta tomatplantor är en gul sort, som tagit lite tid på sig att ge frukt. Men nu är det desto roligare att plocka de gula godingarna! Tomatodling är verkligen min melodi - jag har redan börjat planera för nästa sommars odlingssäsong...

Hur går det för er? Lämna gärna en länk till din trädgårdsdagbok och berätta mer, om du vill!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar