fredag 30 augusti 2013

Mitt nya virkmönster: "Sylta och safta"!
























Just som blåbärsriset knoppades och hallonen växte sig röda i vart snår - tog jag min virknål för att skapa: Blåbärsris och lingonkvist, hallon och en hel massa andra saker som hör säsongen till.

Hur virkar man ett blåbär så att man verkligen ser att det är ett blåbär? Det var en av de frågor jag ställde mig själv (och närmast sörjande), under ett par heta dagar i somras.

Jag hade mycket hjälp av att studera de stora bären på blåbärsbuskarna som växer i min trädgård.

Sen provade jag mig fram och det var så roligt att virka bär, att jag nästan inte kunde sluta! Så jag virkade och virkade och nu får jag äntligen visa er hur det blev!

Jag är stolt över de här sakerna. De ligger mig så nära på något vis. Dessutom bär de minnet av sommaren.


När jag virkade lingonkvisten tänkte jag mycket på Monica Zetterlund, som ju brukade liknas vid ett "lingonris som satts i cocktailglas", och som är en av mina favoritsångerskor. 

Om man monterar en broschnål på baksidan kan kvisten bli en finfin höstbrosch!


Det blev en burk med lingonsylt också, och små små lingon som jag tänker mig att man kan använda som bordsdekoration när man dukar till fest, eller som leksak i lekköket.

Hallon med bärkorg. Jag försökte virka korgen sådan som jag tänker mig att Rödluvans korg såg ut...

Plommonpaj eller körsbärspaj? Det är bara att välja...












































Och så burkhättorna. Mina kära, kära burkhättor. Dessa i perfekt storlek för stora äppelmosburkar.

Jag tycker hela idéen med burkhättor är förtjusande och inte ett dugg onödig! Detsamma gäler tehuvor;) Då fick jag det sagt!

I mönstret finns burkhättorna i två olika storlekar - den mindre har ett blåbär på locket. Vill man hellre att det ska vara et lingon är det enkelt att byta ut det röda garnet mot blått!


Miniäpplena kan till exempel klistras på adresslappar och användas som syltetiketter, sys på kläder och väskor som applikation, eller förses med en broschnål och bäras som brosch.
Och så blev det en hyllbård också! Oj, vad den var rolig att göra!rsbärsklasar - det vore väl tjusigt att ha längs med skafferihyllorna?

Här på Järbo Garns hemsida, finns mönstret att ladda ner alldeles gratis! Hoppas att ni kommer att ha lika roligt med bären som jag hade när jag skapade dem!


2 kommentarer:

  1. Nej men oj vilken påhittighet!
    Jag är särskilt imponerad av pajerna. De gör sig perfekt i virkad version!
    Min mamma och hennes barngruppsbarn gjorde en hel del lingon-och-blåbär-pyssel, bland annat vackra adventsljusstakar, med gula ärtor och hobbyfärg. Har du provat det? Man tänker ut hur många bär man vill ha, släpper ner dem i färgburken, fiskar upp dem och lägger dem försiktigt i små högar eller i långa rader, kanske på utklippta eller målade bladrosetter.
    Den enda nackdelen är kanske att inget garn kommer till användning ...

    SvaraRadera