fredag 4 maj 2012

Somrig vintage-stickning!

Eftersom vi börjar närma oss sommartider på allvar nu, vill jag tipsa alla stickintresserade om två somriga mönster. Det första är alldeles nytt och kommer från Rowan. Flera av deras senaste kollektioner har innehållit plagg i vintage-stil, alltså nykomponerade mönster som påminner om gamla tiders mode. Det hurrar förstås jag, som gillar både Rowan och vintagestickning, lite extra för - en kombination av dessa två kan aldrig bli fel!

På bilden ser ni en av modellerna från Rownas senaste Magazine. Sommarjumpern heter "St. Rapahael" . Jag tycker att den är bedårande! Den lilla spetskragen virkas separat och fästs sedan på jumpern. "St Raphael" stickas med tunt bomullsgarn på stickor 2,25 mm och 2,75 mm. Roligt att Rowan vågar göra modeller i tunna garner. Eftersom det var den typen av garner som användes fram till 1960-/70-tal, då grövre garner introducerades, blir det liksom mer autentiskt när man tar sig tid att sticka med dessa garner.

Här finns en materialsats, med garn och en översättning av det engelska mönstret att köpa!

Nästa mönster är en sommarkofta från 1935. "Pretty Summer Wooley" - har mönstermakaren kallat den. Jag har inte själv stickat koftan ännu, men jag tycker att konstruktionen med den diagonala resåren verkar väldigt spännande. Jag kommer definitivt att ta mig an det här mönstret någon gång framöver... Den som är intresserad av lite genuin vintage-stickning och som dessutom fixar att sticka "på engelska" hittar mönstret här!

Och så några ord om vad begreppet "vintage" egentligen innebär. Det kan ju kännas lite snårigt med alla dessa ord - retro, vintage och repro...

"Vintage" kommer egentligen från vintillverkarnas värld. Där betyder det något i stil med: "av särskilt fin årgång". Uttrycket har sedan anammats av modevärlden. När man säger vintage i klädsammanhang handlar det om plagg som inte bara är gamla - utan som dessutom anses vara av lite extra fin kvalité. 

I sticksammanhang brukar man tala om stickningens guldålder, som inföll någon gång i samband med andra världskrigets slut. Då fick allmänheten tillgång till ett större utbud av garner och annat material (än under ransoneringtiden) och hantverksskickligheten hos handarbetande kvinnor var mycket hög. Mönstertillverkarna var produktiva som aldrig förr och modellerna som konstruerades var väl genomarbetade och välsittande.

Stickmönster från 1940-/-50 tal anses därför lite extra fina! Men naturligtvis finns det guldkorn att upptäcka från alla decennier...

Trevlig sommartsickning, önskar jag er! Själv kämpar jag på med en bomullströja som jag påbörjade redan i slutet av förra sommaren - nu är den snart färdig. Ska bli roligt att bära den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar