fredag 2 januari 2015

Ett år av skapande!

Hej vänner!

Så här års duggar frågelistor och årssammanfattningarna tätt i bloggvärlden. Det finns något sympatiskt i detta att blicka tillbaka och sammanfatta, för att sedan ta språnget ut i det nya. Så innan jag tar klivet in i nästa år, tänker jag uppehålla mig en liten stund till kring det som varit.

Det cirkulerar en herrans massa olika typer av frågeformulär för den som vill sammanfatta sitt år. Jag tänkte dock lite annorlunda och gjorde en egen variant för oss som skapar med händerna...

Nu ska jag dessutom försöka svara på mina egna frågor - häng med så får vi se hur det går!

1. Vad var det vackraste du skapade i år?

Åh, det är svårt att välja! Jag har gjort så otroligt mycket under året... Merparten är förstås design till Järbo Garn - och det har varit makalöst roligt! Jag har glatt mig åt allt från minsta lilla löv till den stora julfilten som vi avslutade året med.

Men om jag ska välja något av det jag stickade till mig själv får det nog bli "Snövit-koftan". En lyxig sak i angora. Den blev vacker och väldigt skön att bära. Dessutom var det roligt att göra en fotosaga! Hoppas att det ska blir fler sådana under nästa år...



































2. När var det som allra roligast att handarbeta?

När idéerna kom av sig själv och jag följde den kreativa strömmen, när jag jobbade tillsammans med andra och när det jag gjorde blev precis som jag tänkt mig, eller bättre!:)

Filtrutan "Järnek" som jag designade för Järbo Garn.

















3. När tog det emot att skapa?

När jag skulle göra de sista bokstäverna i det virkade alfabet som jag designade åt Järbo Garn... Jag var så stolt när jag var färdig, men OJ vilket jobb det var!

4. Gick du på stickcafé, syjunta eller på någon kurs?

Jag åkte på en UNDERBAR stickresa till England - som innehöll både stickfestivalen Unwind i Brighton och besök hos allra bästa Susan i Lancashire.


Susan Crawford



































5. Lärde du dig någon ny teknik?

Jag fördjupade mina kunskaper i flerfärgsstickning och så lärde mig mer om strumpstoppning!

Gamla stoppsvampar.

6. Vem/vilka fungerade som kreativt bollplank för dig?

Det finns ett antal förträffliga människor vars kloka råd, glada tillrop och inspirerande tips jag inte skulle kunna klara mig utan: Tack Linda, Kalle, Anna, Sara och Fredrika! Och så mamma förstås...

7. Gav du bort något du gjort? Om ja - vad då och till vem?

Ja, det gjorde jag! Den roligaste var nog påskharen som jag stickade åt min lilla Greta.























8. När betydde skapandet som mest för dig?

I glädje och sorg är skapandet min livsnerv!

9. När handarbetade du tillsammans med andra?

När jag ledde kurser på härliga Vintagefabriken, när jag hälsade på hos Anna i Stockholm, när Fredrika och jag helgmyste på hotell i höstas, när jag åkte på stickresa till England i somras och vid en massa andra fina tillfällen.


Kurs på Vintagefabriken - på bilden syns förutom jag, Kim och Catarina. Foto: Elsa Lisa Larsson


10. Vilka handarbetsdrömmar drömde du?

Min största handarbetsdröm gällde ett projekt som är ganska så hemligt än så länge... Vi får se vad det blir av den drömmen under 2015!



Ja, så blev min lista! Vill du låna frågorna och ta dig en egen funderare så varsågod! Det går alldeles utmärkt bara du länkar tillbaka hit och talar om att det är jag som skrivit dem...

Det skulle vara väldigt roligt att läsa hur just ditt år såg ut, så jag hoppas att du hänger på!

7 kommentarer:

  1. Tack för ett trevligt 2014 med en massa inspiration. Jag kunde inte låta bli att titta på alla mönster som du har gjort för Järbo. Väldigt kul och inspirerande att se.

    SvaraRadera
  2. Mycket fint :) Jag tänker att 2015 ska bli året då jag vågar mig på lite mer mönsterstickning faktiskt :)

    SvaraRadera
  3. Inspirerande! Jag har lånat dina frågor och skrivit om mitt skapande år också.

    SvaraRadera
  4. Ohhh vad roligt att läsa. Tack för all inspiration du ger

    SvaraRadera
  5. Snövitkoftan, vilket fulländat plagg! H i m m e l så fint! Och tack för att du berättade vad svamparna används till (strumpstoppning)! Jag har undrat så himla länge varje gång jag sett dem och ingen har kunnat berätta. Jag trodde de hade med spinnande att göra men detta är ju helt logiskt.
    Gott nytt inspirerande år!

    SvaraRadera
  6. Jag hittade på mina årsredovisningsfrågor för en massa år sen och håller mig till samma formulär för att kunna jämföra.
    Men jag gillar dina formuleringar.

    SvaraRadera
  7. vilket underbart kreativt år du verkar ha haft! Härligt! och inspirerande :)

    SvaraRadera