tisdag 13 januari 2015

Symöte - En ödmjuk bugning!

Kära H.N.S-medlemmar!

Jag hade tänkt skriva om knappar i dag... Men så fotade jag en kofta. Och lyssnade på radio - något som jag gör nästan varje dag. En stor del av dagen ägnades förstås åt att tala om det som skedde i Paris - och vilka följder det får för oss världsmedborgare.

Så kom det för mig att jag ville göra något litet här på bloggen, som markerar den ödmjukhet jag känner inför att få leva i ett land där ordet är fritt och möjligheterna till skapande oändliga.

Och vad kan väl passa bättre än att ägna ett symöte åt en sådan sak? Symöten har ju rent historiskt betytt mycket när det gäller samhällsengagemang och i arbetet för en bättre värld!

Här kommer en liten betraktelse över det fina i att kunna uttrycka sig som man vill på just det sätt som passar en själv:

D.I.Y. - är att skissa fram en kofta, tänka ut en konstruktion, sticka koftan, sy i knapparna, skriva mönstret, klä sig i koftan, fota koftan och sedan buga ödmjukt för att man lever i den del av världen där rätten till det fria skapandet är självklar. Så det gör jag - bugar ödmjukt!

D.I.Y - is when make a sketch, think about the construction, knit the cardigan, sew the buttons, write the pattern, put on the cardigan, take photos and bow humble for the fact that you live in a part of the world where freedom of speach is a matter of course. So that's what I do!

På bilden kan dessutom ni som var lite nyfikna se en stor del av den kofta som jag designat för garnbutiken Garnasinne. Mönstret släpps i februari och då kommer jag förstås att berätta mer om den och visa fler bilder!

Tack för ordet!

Vad skapar ni? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg nedan:

8 kommentarer:

  1. Det blir jättespännande att få se mer av och läsa om koftan. Den ser väldigt fin ut!

    SvaraRadera
  2. Koftan ser verkligen magiskt vacker ut!

    SvaraRadera
  3. Koftan ser underbar ut, väntar med spänning på fortsättningen.

    SvaraRadera
  4. Ååh! Vilken underbar kombo!
    Gillar skarpt de blåa knapparna upptill och de blå prickarna nertill!
    Snyggt!!
    Jag är också nyfiken på att få se mer av koftan frampå!

    SvaraRadera
  5. Så bra inlägg! Alla som bloggar om skapande borde ta efter och göra en bugning. Koftan verkar underbar!

    SvaraRadera
  6. Så fin den ser ut! Den här veckan bidrar jag också med puffärmar, fast lite mer fyrkantiga. Jag är äntligen klar med the perfect christmas jumper! (Fast utan christmas, haha.)

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker kofta!
    Jag tänker ägna januari och februari åt att rensa upp bland påbörjade projekt. Göra klart eller eventuellt repa upp. Har avslutat en rätstickad filt. Trodde den skulle bli större men garnet tog slut och jag tänker inte köpa mer av det. Men den blev bra soffstorlek :-)
    Nu håller jag på med en filt modell en-stor-mormorsruta i alla gröna garner jag kunde hitta hemma. Bilder ska komma på Ravelry.
    Ha en bra helg!
    /Karolina

    SvaraRadera
  8. Mycket klokhet! Jag gillar bilden jättemycket. Fina flätor och koftan ska det bli spännande att få se mer av :)

    SvaraRadera