torsdag 15 januari 2015

Trådrullar av trä!

I går skrev jag om knappar - och en del av de som syntes på bilderna hittade jag under en utgrävning i en av mina egna byrålådor! Där fanns några askar med sybehör som jag köpte på auktion när jag var barn... En del var skräp, men det mesta VÄLDIGT fint!

Som till exempel den här oemotståndliga samlingen av trätrådrullar, som nu plockats fram i ljuset och som så småningom ska få komma till sin rätt i ateljén!

Dessa nötta rariteter är som en guldskatt, tycker jag! Och det är märkligt att tänka på att det som var vardagsföremål förr, kan kännas så exklusivt idag... Att varje liten rulle är svarvad ur trä och försedd med vacker etikett.

Sedan tänker jag på vad olika rikedom kan se ut. Vissa räknar den i pengar och andra i... trätrådrullar!

5 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir, när du skriver om rikedom av trådrullar. För nog är det sant, att rikedom handlar om så mycket mer än pengar. (Samtidigt som det inte går att komma ifrån, att det är enklare att se rikedomarna, då vi inte har ekonomiska problem....)
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Instämmer till fullo! Små juveler är vad de är.

    SvaraRadera
  3. Här älskas sådana där också!
    Har kvar en del från när jag själv började sy, från mamma o mormor. Jag köper också om jag hittar second hand.
    De är underbara!

    SvaraRadera
  4. När barnen var små målade jag några sådana här trätrådrullar i gult, grönt och rött och trädde på ett band som jag knöt ihop till en ring. Det blev en bra leksak.

    SvaraRadera
  5. Vilken fröjd för ögat! :)

    SvaraRadera