måndag 26 januari 2015

Liten sammanfattning och en måndagslista!

Hej där!

Förra veckan blev verkligen intensiv och innehållsrik för mig. Hann inte med ett endaste litet blogginlägg under min Stockholmsvistelse... Men kul hade jag det, det ska ni veta!

Ibland är det härligt att få byta småstadsliv mot storstadsvimmel - och njuta av allt det där som liksom kännetecknar en huvudstad. Till exempel fikastunder på storslagna konditorier som Vete-katten...

VirkkursenVintagefabriken blev så trevlig och jag var imponerad av kursdeltagarna som utan särskilt stora förkunskaper på ett par timmar förvandlades till entusiastiska virkfantaster! Tänk vad häftigt att man kan tillägna sig en ny hobby, så där på en kväll bara!

Sedan var jag på ett hemligt möte som skulle kunna leda till någonting alldeles fantastiskt om det vill sig väl! Än så länge gäller det dock att hålla huvudet kallt och invänta ytterligare besked...

Mitt Stockholmsbesök innebar också ett lyft, när det gäller skodon. Äntligen har jag köpte mig ett par rejäla vinterskor - precis sådana som jag har drömt om. Svensktillverkade, miljösnälla, skinnkängor i klassisk design. Ungefär sådana som jag hade som liten... Kan det bli bättre än så? Kängorna heter "Camilla" och tillverkas i Kumla av Kavat.





















Den här veckan ska det jobbas på hemmaplan! Nytt garn ska sorteras in i manufakturens förråd. Har bland annat fått hem två nya läckra färger av Hverdagsulden: Senap och Lys Petrol. Dessutom finns storsäljaren lila hemma igen, samt lys rosa, råhvid och lys grön!

Lys Petrol - Hverdagsuld

Senap - Hverdagsuld













































Sedan ska det designas, stickas och skrivas mönster som bara den! En och annan liten kofta ska också dekoreras - och så ska jag baka bullar och ordna barnkalas.

Så det finns att göra som ni hör!

4 kommentarer:

  1. Javiss är Vetekatten mysig. Den besöker jag också när jag är i krokarna. Där intill ligger också en favoritskoaffär "Knulp" (apropå skor). Och storstadsluft är både nyttigt och trevligt att "inandas" emellanåt. 😊

    SvaraRadera
  2. Lys petrol, underbar färg! Sitter och undrar hur den skulle bli som sjal :-)
    Jag tror bestämt att jag är lite för mycket "kusinen från landet" för att uppskatta storstäder. Sen hjälper det inte att jag har lokalsinne som en guldfisk ;-)
    /Karolina

    SvaraRadera
  3. Kerstin: Ja, det är nödvändigt med lite storstadsluft ibland! Ja men knulp såg jag... Där ska jag titta in nästa gång! Vetekatten är en riktig höjdare!!

    Karolina: ja, lys petrol är något utöver det vanliga! Så snygg! Förresten, mellemgrå kommer inte förrän i februari - men nu finns ju lila hemma och antracitgrå som är snarlik... Mitt lokalsinne är ingen höjdare heller, men det tar jag som en utmaning;)

    SvaraRadera
  4. Tyvärr så tillverkas inte Kavatskor i Kumla längre utan i Bosnien. De flyttade tillverkningen för några år sedan... Men man kan fortfarande göra studiebesök i Kumla för att se hur skorna tillverkas och även vara med och tillverka en egen om jag inte minns fel.

    Ett fint skoindustrimuseeum finns i Kumla också!

    SvaraRadera