tisdag 27 januari 2015

Symöte - Koftan Gertrud och sagan som inspirerade!

Välkomna på symöte så här i kvällningen!

Ni som följt den här bloggen ett tag vet att jag är sagoälskare! En sådan som slukar allt i sagoväg fortare än kvickt, som plöjer mig igenom folksagor, gamla sagor, nya sagor, sägner, fabler, klassiker, legender och skrönor, som ständigt går med tankarna i det blå och drömmer alldeles för mycket. Jag speglar mig ofta i sagornas hjältinnor - funderar på vad jag skulle ha gjort om jag hade varit de - eller vad de skulle gjort om de hade varit jag!

Selma Lagerlöf är en av de bästa sagoberättare jag vet. Hon fångar de finaste nyanserna, besvarar de svåraste frågorna och skildrar de mest komplicerade känslorna. I "Jerusalem" - en underbar och sorglig bok - får vi följa flickan Gertrud, som kämpar med en stor kärlek hon sent ska glömma.

Gertrud var min inspiration när jag designade den här koftan. Jag tyckte att hennes karaktär förtjänade en hyllning i form av något stickat. Det finns några rader i boken som jag tog fasta på:

”Så blev det lördagskväll, och de fyra unga stodo på skolhusets trappa, färdiga att gå. De voro så granna att det lyste om dem. Gertrud och Gunhild hade vida, pösande, vita ärmar, stora, rosiga halsdukar räckte nästan hela livet, kjolarna voro randiga med en bård av rött kläde, förklädena stora och lika rosiga som halsdukarna…” – Jerusalem av Selma Lagerlöf

Så här såg min första skiss ut:
Och här är den första provlappen där jag utvecklade spetsbården...
Garnet som jag jobbat med heter "Garnasinne - Undyed, DK". Ett härligt engelskt ullgarn! Det är också till den fina nätbutiken "Garnasinne" som jag tagit fram koftan Gertrud!
 
Gertruds viktigaste detaljer är puffärmen, spetsbården och den täta raden av knappar. Koftan stickas uppifrån och ned i ett stycke. Det var så sagolikt roligt att designa det här drömplagget!
 
Mönster, garn (och särskilda matchande knapp-paket som jag kommer att plocka ihop) släpps i mars och kommer då att säljas av Garnasinne. Dessutom blir det en Knit-a-long och andra trevligheter! Jag har till exempel en tanke om att det vore finurligt med en liten bokcirkel också, som går parallellt med KAL:en - då den som vill kan ta sig an Jerusalem!
 
































Vad stickar eller virkar du? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

16 kommentarer:

  1. Jättefin Maja! älskar puffärmen.

    SvaraRadera
  2. Otroligt snygg kofta och verkligt proffsiga bilder. Önskar det var jag.

    SvaraRadera
  3. Vilka storlekar kommer den finnas i? Den var väldigt fin.

    SvaraRadera
  4. ÅH!! Vilken fantastisk kofta! Och allt det du skriver om sagor, jag blir så varm inombords och känner hopp om världen då jag läser dina tankar kring sagor. När världen känns grym och hopplös behöver vi vackra sagor, eller hur? Jag vill hemskt gärna vara med på Knit-a-long och bokcirkel... har läst Jerusalem men gör det gärna igen. Selma Lagerlöf är en fantastisk författarinna.

    SvaraRadera
  5. Vad du är kreativ Maja! Jättefin kofta, vackert mönster och romantiska puffärmar!

    SvaraRadera
  6. Söt kofta! Vad duktig du är på att hitta på egna mönster

    SvaraRadera
  7. Jättefin kofta! Ser fram emot mars och Knit-a-long och bokcirkel :-)

    SvaraRadera
  8. Grattis Maja! Vilken vacker kofta! Och vad fint att det är Gertrud som liksom står bakom den. Jag var på American Colony i Jerusalem för några år sedan -- det var där Nås-utvandrarna hamnade -- och kunde bara inte sluta läsa på skyltarna. Det finns också en bok som heter American Priestess och som handlar om Anna Spafford. Väldigt intressant.

    SvaraRadera
  9. En helt ljuvlig kofta!! Vill att det ska bli mars snabbt som blixten.

    SvaraRadera
  10. Jösses Amalia vilken fullkomligt fullfjädrad skönhet!!! Grattis Maja! Jag har väntat och sett fram emot den här koftan, sugen av de små glimtar du har visat sen innan och lekt med tanken på att ta mig an den när den kommer.
    Nu skriver jag det, så nu blir det sant, Jag-är-med! Vårens projekt i hårt framförhandlad prioriteringsordning får ge vika; till varje pris.
    Det blir första koftan och första KALen för min del och jag kan knappt vänta till det är dags att sätta igång!!
    Hälsningar Carin

    SvaraRadera
  11. Underbart vacker kofta. När jag såg den önskade jag verkligen att jag lärt mig att sticka.

    SvaraRadera
  12. Den är fantastiskt fin! Perfekt kort. Och jag som aldrig använder läppstift undrar vad det är för sort du har för det ser också ut som den perfekta färgen.

    SvaraRadera
  13. Åh, tack Eva! Läppstiftet heter "Sugar Honey Shimmer" (Nr 83) från Estee Lauder!

    SvaraRadera
  14. Hej! Den är så fin. Men jag skulle vilja sticka den, eller liknande i fingering garn. Jag hittar inga bra mönster med raglan och puffärm däremot. Kan du förklara principen för att skapa en puffärm på raglan? Med vänlig hälsning, Anna

    SvaraRadera