fredag 16 januari 2015

När filmstjärnor hjälpstickar!


Jag snubblade över två foton som var så fantastiska att jag bara måste visa dem för er!

I väntan på att filminspelningen ska börja, sitter filmstjärnan Mary Pickford på en enkel klappstol och stickar på en tröja som ska skänkas till handikappade krigsveteraner från första världskriget. Fotot är taget 1926 och det var filmen "Sparrows" som spelades in.

Jag vet inte vad som är finast - flätan, luggen, blicken, stickandet eller alltihopa?

När jag läste på lite om Mary Pickfords liv och gärning såg jag att hon har spelat flickan i filmen "Daddy Longlegs" (Pappa Långben) och då kom jag att tänka på att jag tyckte hemskt mycket om den boken när jag var liten. Någon mer än jag som läst den?



5 kommentarer:

  1. Det här är ju den skådespelerska som verkar ha inspirerat Astrid Lindgren till en del av Pippis personlighet! Så festligt!
    Jag har läst Pappa Långben många gånger och gett bort den nästan lika många. Senast på franska faktiskt. Köpte den i en av boklådorna vid Seine, läste den och skickade den vidare till en väninna som har bott i Frankrike. Det tog ett tag innan hon förstod kulturkrocken, men sedan var hon också helt förtjust!

    SvaraRadera
  2. Pappa Långben är en av mina flickboksfavoriter tillsammans med fortsättningen Kära fiende :).
    Underbara bilder :).

    SvaraRadera
  3. Anna: Ja, det var ju hon som åkte skridskor i köket! Just ja! Fick lust att se någon av hennes filmer! Kunde nästan ana att du också gillade pappa långben, Anna! Det är en Anna/Maja-bok;)

    Maria: åh, finns det en fortsättning? Det visste inte jag! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Jo de böckerna har man läst i sin ungdom. Vi hade även ett kasettband med sagan inläst :)
    /Karolina

    SvaraRadera
  5. Maja, här kan du lyssna på Dear Enemy medan du stickar! Eller fäster trådar, om du har många att fästa ...
    https://www.youtube.com/watch?v=nmp4ZncYVQs

    SvaraRadera