måndag 18 juni 2012

Baka rabarbermarängpaj!















 Än är inte rabarberns tid över! Jag njuter av den syrliga delikatessen så fort tillfälle bjuds;)

I år har jag en ny favoritpaj. Jag ville göra något lite extra lyxigt av min hemodlade rabarber. Nog för att smulpaj aldrig är fel, men den här marängpajen slår faktiskt det mesta... Den påminner en hel del om Citronmarängpaj - men citronen är ersatt av rabarber. Serverar man pajen med vispgrädde blir det en kunglig dessert! Perfekt för midsommarfesten, till exemepel!

Rabarbermarängpaj

Pajdeg:
150 g smör (rumsvarmt)
2 äggulor
3 dl mjöl
5 msk socker

Fyllning:
3-4 kraftiga rabarber stjälkar
1 dl socker
2 msk potatismjöl

Marängtäcke:
5 äggvitor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Rör ihop smör och äggulor till en smet. Tillsätt mjöl och socker. Arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform eller en liten långpanna (Brownie-form). Förgrädda botten på 200 grader i 10 minuter. Skala och skiva rabarbern i små bitar. Blanda socker och potatismjöl. Fördela rabarbern över pajen och strö över socker- och potatismjölblandningen. Ställ in pajen i ugnen och grädda i ytterligare 20 minuter på samma ungstemperatur. Förbered under tiden marängsmeten: Vispa äggvitorna till ett hårt skum. vänd försiktigt ner socker och vaniljsocker i smeten. Fortsätt vispa tills smeten blir blank och hög. Bred ut smeten över kakan. Sänk ugnstemperaturen till 150 grader! Grädda pajen tills marängtäcket får lite färg (ca 15 minuter). Låt pajen vila ett par timmar innan servering så att marängen "sätter sig". Servera med vispgrädde!














Ser ni vad som syns i det högra hörnet på bilden? En liten hand som gärna ville ta sig en klick av marängen;) Och nej - bilden är inte arrangerad:) Jag var helt oförberedd...

6 kommentarer:

  1. Låter suveränt gott, så det ska jag pröva, tack!
    /*

    SvaraRadera
  2. Men vad gott. Jag som inte har ätit middag än. Nu vill jag ju ha detta istället ;-)

    SvaraRadera
  3. Dina recept brukar vara supergoda. Har t.ex gjort din rabarbermousse flera gånger. En succé varje gång. Så nu ska jag testa din rabarbermarängpaj till helgen. Man tackar.

    SvaraRadera
  4. Det får bli denna imorgon,midsommarafton! Till och med jag tänker smaka som har kolhydratsförbud. Mums!

    SvaraRadera
  5. Super gott! Har redan gjort denna rabarbermarängpajen 3ggr redan och den har tagit slut varje gång!! Ska nog göra den idag till min mans födelsedag han älskar pajen. Rekommenderas verkligen!!

    SvaraRadera