torsdag 30 augusti 2012

Recension: Små och stora broderier!

Jag har fått den fina och roliga uppgiften att recensera brodösen Karin Holmbergs nya bok - Små och stora broderier.

Under de senaste åren har jag nyfiket följt Karins Holmbergs arbete, mest genom hennes blogg - Brodösens blogg. Där skriver hon om sitt och andras skapande - alltid på ett rättframt och okonstlat vis. Karin fick stor uppmärksamhet 2008 när hon presenterade sitt examensprojekt vid HVS med landskapsbroderier på trikåplagg från Hennes och Mauritz. 2010 utkom hennes första bok - Karins broderier.

I den nya boken Små och stora broderier samsas landskapssömmar, maskinbroderi, och applikationer sida vid sida med hålsöm, korsstygn och fritt broderi. Allt i form av små och stora broderiprojekt av varierande svårighetsgrad. Som utgångspunkt för broderierna har Karin använt sina egna teckningar. Svarta streck på vitt papper har översatts till stygn och blivit uttrycksfulla motiv - ofta med en funktion. En liten telefon pryder mobilfodralet, anundsjösöm bildar vackra blomrankor på ett nålbrev och de broderade klackskorna smyckar en skopåse. Genom detta knyter boken an till gamla tiders bruk att dekorera och försköna vardagsföremål med broderi. Kanske rymmer den också en önskan om att vi ska se och vårda våra ägodelar mer omsorgsfullt - en slags motsats till nutida slit och släng-mentalitet. Du slänger inte gärna ett föremål som din egen hand broderat på...

Små och stora broderier innehåller detaljerade beskrivningar till 32 olika projekt - samtliga andas de en stillsam vardagsglamour! Men boken är mer än en mönstersamling - den inspirerar och uppmanar till eget skapande i det oändliga! Karin Björkquist foton är vackra på ett självklart vis, och förstärker den behagligt, vardagliga tonen i boken. Victoria Bergmark som har formgivit, har åstadkommit en tydlig helhet som gör det lätt att ta till sig boken. Jag gillar också den upphöjda texten på omslaget som faktiskt känns broderad!

Det är den vardagligt praktiska ingången till broderi, parat med en egensinnig lekfullhet som kännetecknar Små och stora broderier. Karin Holmberg har tagit ut svängarna både i det lilla och det stora, och vill att vi ska följa henne! Karins arbeten är fyllda av respektfullt nytänkande, innerlighet, kunnighet och modig nyfikenhet. Hon förvaltar gamla tekniker och uttryck med en ödmjukhet och frimodighet som bryter ny mark inom traditionens ramar. Därtill har hon en sprudlande fantasifullhet som smittar av sig. Jag vill brodera nu, genast - både små och stora broderier!