måndag 1 oktober 2012

Stickningens anatomi!






















God måndagmorgon på er!

Jag måste få dela med mig av en illustration som jag fann på nätet. (Har inte lyckats hitta ursprungskällan men det står att teckningen är gjord av en Missy Martin).

Hon skulle kunna vara jag - den stickande flickan! I alla fall känner jag mig så idag, där jag sitter i ateljén omgiven av mönsterskisser, provlappar och stickböcker - med två mönster i huvudet och tio till på papperslappar runt omkring mig. Bortsett från att jag inte har någon stickrelaterad tatuering på armen (och heller inga planer på att skaffa en), så stämmer det mesta in tror jag...

Klicka på bilden för en förstoring, om du vill läsa de roliga små texterna! Garanterar att ni som stickar kommer att känna igen er på åtminstone ett par punkter;)

3 kommentarer:

  1. Den var så bra, en kul tavla.
    Man tänker inte alltid så, men när man får det att läsa kan man bara skratta åt sig.
    HA en bra dag
    Ingvor

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar illustration. Du borde göra en tavla av den och ha den i din ateljé tycker jag.

    kram, dorro

    SvaraRadera
  3. På pricken!
    Jag har ibland fått försvara stickerskor/handarbetare bra envist mot de som t.ex. hävdar att sådana inte brukar vara mattegenin direkt. De skulle bara veta!:)
    Och så gillar jag det där med gående stickning, tänker ibland på vad jag läst om t.ex. dalkullorna som vandrade till Sthlm för arbete säsongsvis. De beskrivs ofta med en stickning i händerna.

    SvaraRadera