fredag 22 februari 2013

Apropå äpplen !



















Temat för årets Stickstämma i Ransberg är äpplen. Inspirerande - tycker jag! Äpplet är spännande som symbol och en härlig form att jobba med. På bilden ser ni en prototyp av en virkat äpple från en design som jag gjort från Järbo. Slutversionen blev inte riktigt som den på bilden, så därför kan jag visa upp den utan att avslöja allt för mycket!

Jag har letat efter vintage-stickmönster med äppeltema, utan någon särskild framgång. Men jag tänker leta vidare... Någonting borde det ju gå att hitta! Någon som sett något i den vägen?

Här är förresten en liten presentation av den kurs som jag ska hålla i Ransberg. Anmälan öppnar den 1 april, och då gäller det nog att hänga på låset om man ska knipa en av årets 50 platser.

Sätt vintage-piff på din jumper!

Under dagen får du lära dig hur du kan bearbeta och variera ett basmönster. Genom att tillföra stilsäkra detaljer från 1920-1950-talets stickmode kan du skapa en nostalgisk jumper helt  utifrån dina egna önskemål!

Du kommer bland annat att få lära dig att sticka:
  • 2 olika typer av kragar
  • olika typer av manchetter och ärmar
  • olika sorters strukturmönster och flerfärgsmönster
  • olika kantbårder, knapphål och fickor
Vi kommer också att jobba med:
  • broderi som dekoration på stickat
  • att tillverka sina egna stickade och virkade knappar
Du som går kursen får ett kompendie som innehåller beskrivningar och mönster på detaljer som vi jobbar med under dagen, samt ett kit som som innehåller material för att tillverka dina egna knappar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar