måndag 18 augusti 2014

Folkloristisk inspiration!

Här är lite förkylt just nu - det vill säga jag har åkt på höstens första förkylning med snuva och feber!
Men en liten mönsterpresentation ska jag i alla fall orka med!

Det är en annan av de modeller som jag gjort till Järbo Garns höstkollektion - en barnkofta med vantfickor!

Inspirationen till den här modellen fick jag faktiskt förra sommaren när jag stod utanför ett pensionat i Vimmerby och fick syn på en liten flicka som bar en tyg-jacka med vantfickor på! Ja - tänkte jag! En sådan måste jag sticka - och vidarebefordrade sedan idéen till Järbos designchef som gillade tanken och förslog att koftan kanske kunde få bli lite folkloristisk i stilen!

Sedan var min skapandeprocess igång - en resa som landade i den här Lovikka-inspirerade koftan!

Den lilla folkdockan på bilderna fanns med under tiden, som färginspiration! Jag har haft henne sedan jag var liten... Jag märker att det ofta är så här när jag skapar - att jag återvänder till föremål som jag haft i min ägo ända sedan barndomen!

Vill du sticka "min" vantkofta? Här hittar du mönstret alldeles gratis! Koftan är stickad i Raggi - en Järboklassiker som är lätt att få tag på nästan var i landet man än bor - eftersom det säljs i matvarubutiker också!



2 kommentarer:

  1. Vad lustigt, det var en av de modeller, som jag fastnade för i Järbos nya katalog. Jättefin Maja!

    SvaraRadera
  2. Jättefin!
    Tack för ett fint mönster!
    Ingrid

    SvaraRadera