torsdag 28 augusti 2014

På tal om småkakor!

Igår såg jag en väldigt trevlig intervju med bakexperten Birgitta Rasmusson. Hon talade om småkakor och småkakans historia i Sverige. Birgitta är en av dem som arbetar med klassikern "Sju sorters kakor" (Sveriges näst mest sålda bok efter Bibeln!). Här kan du läsa en artikel om boken!

Småkakstraditionen är om jag förstått det hela rätt, unik för vårt land, och så även det klassiska kafferepet med sju sorters kakor, bulle, mjuka kakor och gräddtårta.

Just nu är det "trendigt" med småkakor! (Även om vissa av oss har bakat dem hela tiden, oavsett hur trendigt det har varit...) Jag tog mig en titt i min gamla "Vår kokbok" från sent 1950-tal, för att se vilken "kakflora" de presenterade. I boken fanns två fina samlingsbilder som ni ser i det här inlägget. Där nämns bland annat: Rågkaka, Hasselnötsruta, Snittkaka, Strassburgare, Bondkaka, Vaniljkaka, Marsstrandskex, Dröm, Korintkaka, Kalaskaka, Brunt bröd, Chokladboll, Havrekaka, Kokoskaka, Mandelkyss, Ökensand, Gräddkringla, Nötkaka, Maräng, Klenät, Sockerspån, Chokladsnitt, Fraslöv, Halvmåne och Plättbakelse.

De två sistnämnda - Halvmåne och Plättbakelse, är väldigt fina och kanske inte så vanligt förekommande kakor nuförtiden. Min mamma brukar göra plättbakelser till jul ibland och de är hemskt goda! Jag skickar med receptet om någon vill prova!

Vilken slags småkakor brukar du baka?




4 kommentarer:

  1. Jitterbuggare (mördeg och maräng) och kolasnitt (med eller utan kakao eller ingefära).

    SvaraRadera
  2. Kanelsnäckor, chokladsnittar, brüsselkex (eller "socker på väggarna" som de kallas här i huset) och klassiska shortbread brukar oftast finns till hands här hemma. Visst är det roligt att baka gamla, fina recept!

    SvaraRadera
  3. kardemumma kakor, Vanilj kakor, Hallon grottor, havre kakor av olika slag, både jag och min man älskar kakor.

    SvaraRadera
  4. I somras fick jag överta mormors receptsamling och numera använder jag boken Hembakat med Mazetti. Där finns 6 olika recept på sockerkaka beroende på vad man har tillgång till hemma, så att man alltid kan svänga ihop en om det kommer plötsligt besök. Så, sockerkaka, vid alla tillfällen!

    SvaraRadera