onsdag 6 augusti 2014

Snövit och koftan - en fotosaga!











Mönster: Baristakoftan ur boken Älskade Kofta av Birgitta Forslund
Garn: Angorafino från Magasin Duett i färgen rödcerise
Knappar: Vintageknappar från Magasin Duett (Tack Petra!)

Jag hade en resestickning med mig under Englandsresan... Rött angoragarn och stickor av ebenholts. Jag brukar ofta skriva här på bloggen att sagor är viktiga för mig! Så har det alltid varit enda sedan jag var en liten flicka. Jag läser sagor, tänker i sagor och lär mig massor av sagor!

Därför blev det så tydligt när jag såg det blodröda garnet mot de svarta stickorna - att detta skulle bli min "Snövit-kofta" - en hyllning till sagan om flickan som rymde till skogs och träffade de sju små dvärgarna, som lät sig luras av häxan och senare räddas av prinsen!

Nu är koftan alldeles färdig! Och äntligen var det så pass svalt att jag "orkade" fotografera den ordentligt. Fotona blev till en liten stick-saga. Och med den vill jag slå ett slag för roligare stickfoto!

Så till alla stickare som gör fina saker och vill dokumentera dem: Våga, vet jag! Ge dig ut i naturen, upp på vinden, eller ner på stan! Leta efter spännande miljöer med bra ljus och roliga blickfång! Skaffa dig ett stativ till kameran och kanske en fjärrkontroll (toppen-investering om du frågar mig!). Låt fantasin leda vägen - prova dig fram och experimentera! Plocka fram kläder ur mormors garderob, eller använd ett läppstift du aldrig trodde du skulle våga ha på dig! Minns att det aldrig är försent att klä ut sig till Snövit! Se bara på mig;)

Ha så roligt du bara kan - medan tid finnes! Det tänker i alla fall jag ha - nu och så länge jag lever!

(Det har varit lite glest här på bloggen de senaste dagarna eftersom jag haft så mycket jobb att komma ikapp med! Men nu är jag i fas igen... Av den anledningen blev det tyvärr inte något symöte igår. Men nästa tisdag kör vi som vanligt! Välkomna då!)

3 kommentarer:

  1. Fin kofta och jag instämmer i det där med fotona. Jag har också tänkt på att försöka ta lite mer genomtänkta foton. För även om man inte är något proffs så kan man ju i alla fall tänka på bakgrund oh ljus och liknande, så blir det så mycket roligare. :)

    SvaraRadera
  2. Fina bilder :) Jag har nyligen börjat anstränga mig lite mer. Lägger ju ner en hel del tid på det jag gör (stickat iaf) så då kan det ju tas bilder som gör det rätta :)

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder! Det är verkligen en stor belöning när man faktiskt tar sig tiden att ta fina bilder på sina projekt, när man lagt så mycket tid och kärlek i dem innan =)

    SvaraRadera