lördag 9 mars 2013

Nostalgiskt biobesök!

Idag firar jag min födelsedag i strålande vårsol! Vi tjuvstartade firandet igår med ett extra fint biobesök. Såg nämligen premiären av "Mördaren ljuger inte ensam", den första av flera filmer som är baserade på författarinnan Maria Langs 1950-tals deckare. Filmerna är inspelade i Nora, där Maria Lang var bosatt. Eftersom jag är uppvuxen i närheten av Nora känns det ju ännu roligare av den anledningen.

Vi såg filmen i Noras gamla fina biograf, och det i sig, var en riktig nostalgitripp. Ett par dagar tidgare hade det varit sverigepremiär för filmen i biografen, och den röda mattan låg fortfarande kvar utanför entrén...

Gillar man klassiska pusseldeckare i retromiljö, ska man inte missa den här filmen. Jag njöt i fulla drag och kommer garanterat se de kommande filmerna också! Dessutom har jag bestämt mig för att Maria Lang-deckarna ska bli min sommarlektyr. De finns i nyutgåva i bokhandeln nu!

6 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen Maja!

    SvaraRadera
  2. Som jag har längtat efter att få se Marias böcker på film! =) Men å andra sidan undrar jag vad som händer med de egna bilder man skapat sig utifrån böckerna? Vad tyckte du om valet av skådisar?

    I Minnenas journal ska man förresten kunna tävla om både böcker och biobiljetter.
    Vårhälsningar
    Camy

    SvaraRadera
  3. Hjärtliga gratulationer i efterskott på vår gemensamma födelsedag, jag fyllde också år igår! :-)

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott!
    Vilket trevligt firande. Jag fick en trave av hennes böcker i somras, när en granne fick dubletter i samband med en flytt. Sträckläste:) Och nu när nyutgåvor kommer får jag försöka komplettera. De är helt underbara, "lagom" böcker. Ungefär som Björn Hellgren numer. (Fast jag läser lite "tuffare" deckare också:D)

    SvaraRadera
  5. Å grattis! Kul med Nora jag är uppväxt där så det ska bli så kul att se filmen!

    SvaraRadera