tisdag 19 mars 2013

Symöte - Två roligheter i nästa vecka!

Hej alla syföreningsmedlemmar och övriga läsare också förstås!

Tyvärr har jag inget handarbete att visa i dag trots att jag både virkar och stickar för brinnande livet just nu. Så är det när man jobbar med mönster som ska släppas först om ett halvår... Trist nu, men kul sedan när allt är klart och "får" visas upp

Istället finns det annat att glädjas åt! Sådant som från och med nästa vecka inte är ett dugg hemligt utan tillgängligt för alla och en var. Och två sådana saker tänker jag berätta om nu!

För det första släpps hjälpstickningsboken "Sticka och skicka" (Libris Förlag) där tre av mina modeller finns med: "Estelle-hättan", "Värma liten-hättan" och "Lillasysters kofta". Jag har faktiskt haft turen att få "tjuvkika" i boken och jag lovar er att den är helt underbart fin! Anna har som vanligt gjort ett fantastiskt jobb!



















Sedan händer det något annat roligt som jag väntat länge på! Hemmets Journal publicerar nämligen en artikel i sitt påsknummer (13/14) med mönsterdesign och text av mig. Under rubriken "Lär barnen att sticka" hittar du både tips, instruktioner och fem olika mönster som är specialanpassade för små som vill lära sig sticka. 

Det känns sagolikt roligt med det här, eftersom detta med att uppmuntra barn och vuxna att sticka tillsammans ligger mig så varmt om hjärtat! Och det här är ju just en sådan där hemlig sak som jag jobbade med i höstas utan att kunna visa minsta skymt av mitt arbete... Då är det så roligt när man äntligen får avslöja hemlisen!

Om ni tittar riktig noga på omslaget så ser ni kanske att "påskgubben" håller en stickad liten vovve i sin hand? Den hunden är en av de saker jag hr skapat för artikeln.























Hur går det förresten för er? Har ni handarbetat något sedan sist? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:



7 kommentarer:

  1. Grattis Maja! Det ska bli roligt att kolla in.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt Maja!
    Jag är också glad att vara "på spåret" igen efter massa sjukdomar och elände, men nu kommer våren snart och den härliga solen hoppas jag!!
    Den där boken är jag väldigt sugen på, speciellt nu när vi ska få en liten nz bebis i släkten!!

    SvaraRadera
  3. Vad kul! Brukar aldrig köpa Hemmets Journal annars, men det numret ska jag införskaffa :)

    SvaraRadera
  4. Grattis! Vad kul att bli dina mönster publicerade! Ska kolla upp den där boken när den kommer ut, även om jag inte stickar så vidare mycket (får fortfarande spara handlederna tyvärr.)

    Hade faktiskt lagom nog en pennkjol färdigsydd så jag länkade den. Det var ju ett tag sedan jag var med nu men jag ska försöka att få ihop och sy lite mer så jag kan vara med mer i framtiden. :D

    Ha det bäst! / Olivia

    SvaraRadera
  5. Vad roligt! Blir sugen på att köpa både tidning och bok. Har försökt lära min Lilleman (8 år) att virka, men tycker att det är svårt.

    SvaraRadera
  6. Det här trodde jag aldrig skulle säga, men... Jag tror jag måste köpa Hemmets journal! Min tioåring skulle älska om jag skulle sticka med honom. Vi är nog typ på samma nivå... :)
    Sofia

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Vill bara tacka för vinstboken Du sände till mig, den är så fin och jag skall virka och så blir det flera recept bakade i påsk när barnbarnen kommer hit, kan jag lova. Jag har redan virkat både kakor och mat som barnbarnen har haft mycket roligt av, nu skall jag virka nytt.
    Den boken visste var den skulle komma till stor glädje.Stort tack/Ann-Marie i Visby

    SvaraRadera