torsdag 9 maj 2013

Baka Focaccia!

Väntar du besök i helgen? I så fall kanske en Focaccia skulle passa - det är världens trevligaste bjudbröd, tycker jag! Receptet nedan har hängt med mig i många herrans år. Vet faktiskt inte var jag fick tag i det, från all första början...  Bra är det i alla fall - och lätt att variera efter tycke och smak! Hoppas att det kan glädja en och annan husmor och husfar!

Focaccia

1 pkt jäst
2 dl vatten
2 dl mjölk
1 msk honung
2 msk olivolja
1 tsk salt
9-10 dl vetemjöl special

Att ha ovanpå:
olivolja till pensling
gröna oliver
fetaost 
basilika
flingsalt

Dela jästen i en bunke. Värm vatten och mjölk till 37 grader. Rör utjästen i lite av vätskan, tillsätt sedan resten av vätskan, samt olja, honung och salt. Tillsätt mjölet lite i sänder och arbete degen smidig. Låt jäsa övertäckt i ca 30 min. Platta med mjöliga händer, ut degen i en bakplåtpappersklädd långpanna. Jäs i ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Penla försiktigt över olivolja och tryck ner oliver och fetaostbitar. Strö över basilika och flingsalt. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter. Låt kallna och skär i fyrkanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar