tisdag 14 maj 2013

Symöte - These are a few of my favourite needles...

Välkomna på ett litet symöte, så här i kvällningen!

Jag har flera saker på stickor och virknålar just nu, men tyvärr är det hemligheter som inte kan visas upp riktigt ännu. Därför tänkte jag skriva om stickor idag - något som jag varit lite lätt fixerad vid den senaste tiden. Jag söker dels den ultimata rundstickan och dessutom efter riktigt bra strumpstickor. Ju mer tid jag ägnar åt stickning desto mer kräsen blir jag när det gäller själva stickorna...

Kanske slutar det med att jag köper mig en sådan här lyxig sak... eller ett set med de här värstingarna. Men än så länge hankar jag mig fram med det lokala utbudet (vilket för det mesta är bra!). 

Ett bottennapp på rundstickefronten för min del, är doock de av trä från Ullcentrum på Öland. Eftersom jag tycker om att sticka med trästickor har jag haft flera sådana par, men de går av i fästet när man har stickat med de ett par gånger. Inte bra alls... Nu har jag köpt mig två storlekar av KnitPro´s ändstickor av plast. De fungerar superbra än så länge! Har också en lyxmodell från Pony av bambu, som är otroligt bra!

Fast lika ofta stickar jag med vanliga gamla raka stickor - och alltså inte på rundsticka. Jag gillar det! På bilden ser ni tre av mina favoritpar - samtliga vintage-stickor från England. För det första är färgerna underbara, för det andra är de vansinnigt bekväma att jobba med och för det tredje är det så spännande att de har tillhört någon annan inna de kom till mig. Tänk bara vilka tjusiga jumprar som kanske har stickats med de här stickorna under 1950-talet...

Det gröna paret är jag hemskt rädd om - de är fantastiskt bra att använda till mini-projekt som dockkläder, kragar och muddar. De lila i mitten är så fina för knopparna är av målat trä - fast själva stickorna är plast!

Det filtklädda måttbandet kommer från Manufakturen, och jag tycker så mycket om det!

Vilka stickor använder ni? Tips mottages tacksamt!



Nu undrar jag om ni har något fint på gång? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

7 kommentarer:

  1. Här kräver axlarna oftast rundstickor.
    "Vanliga" långa och korta liksom många av rundstickorna är ärvda av mormor eller sådana som mamma och jag förmodligen lånat mellan varandra. Gissar att en hel del är ganska gamla, men jag trivs med dem:)

    SvaraRadera
  2. hej, idag har jag inte gjort något inlägg, nöjer med att titta på vad alla andra gjort!
    jag är helt slut efter att ha haft hela släkten, svenska o österrikiska vänner här på stor fest hela helgen! helkul men lite mycket! en dag 40 gäster, nästa 90 (den dan dock på restaurang:)
    men härligt var det att få visa alla vår fina hemstad!
    nästa vecka hoppas jag kunna visa upp något!

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Själv sitter jag här med inköpta rundstickor i bambu och stickar den fina axelvärmaren som du la upp i nov 2012.
    Jag gör den i ett askgrått akrylgran utan glitter då glitter inte är min grej:)
    Hinner dock mer än en del på en dag hehe.
    /Yoanna

    SvaraRadera
  4. i love your vintage needles, i have a collection myself. but do not use them, instead use mostly circulars, addi lace are my favorites!

    SvaraRadera
  5. Jag är väldigt förtjust i mina Knitpro Symfonie strumpstickor :)

    SvaraRadera
  6. Vilken otroligt bra och fin blogg, jätte roligt att få titta in här. Jag kommer tillbaka.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Jag bifogade precis min länk och tänkte att jag var så glad att jag hann vara med idag.... För att minuten senare se att det är onsdag idag... Ja så blir det med 2 två små barn!
    Jag har flera par gamla stickor som jag fick efter mormor. Hennes favoritstorlek var 4- fanns flest i den storleken... jag använder dem men stickar helst på rundstickor.

    SvaraRadera