söndag 26 maj 2013

Mors dag!

Mors dag är en fin dag, tycker jag. Nästan alltid solig. Ja - liksom ljusare än andra dagar... Jag minns min allra första. Som mor. Vi åt middag på Gate Gästgiveri. Hon som jag hade blivit mamma till, låg i sin bärbara bilstol och sov sig genom hela middagen. Så fin hon var - näpen som en liten nyponros. Och jag minns kvinnan som log mot mig och frågade om det var min första gång att fira den här dagen, som mor. - Ja, sa jag och sedan såg vi på varandra i tyst samförstånd.

I förmiddags kom jag att tänka på en del av en sångtext som jag skrev för sisådär en åtta år sedan, innan jag hade något barn. Jag tycker att den kan passa bra här på bloggen idag, som en liten hälsning till alla er som är mammor och till alla er som vill bli mammor, någon gång i framtiden.

"I en dröm såg jag dig, så liten du var.
Små, små minnen av dig, i hjärtat jag bar,
som om du var, mitt eget barn.

Genom stjärnornas brus, du fördes till mig.
Bortom vindarnas sus, jag anade dig,
som om du var, mitt eget barn."

Och så en annan liten sak som jag funderar på:

Här om dagen småpratade jag med en granne som berättade att förr, såldes det pappersblommor till morsdag - nålmärken. Någon som minns hur de såg ut? Kan det vara dessa på bilden? Jag har nämligen sett liknande blommor som de här, med trycket "Mors Dag" på. De här blekta pappersblommorna, har legat bland mina gamla majblommor, och nu funderar jag på om det skulle kunna vara morsdags-blommor. Vore roligt om någon vet mer om det här!

6 kommentarer:

  1. what a lovely poem! a very happy mother's day to you, i hope you have a wonderful day!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad jag minns så var det en rosa blomma likt en nyponros som var Morsdagsblomma!!!
    Rätt eller fel!!??
    Mvh/Ingrid

    SvaraRadera
  3. Lori ann: Thank you, Lori! I did have a wonderful day!

    Ingrid: Kan det var en sådan som i inlägget ovan? Den låg också bland mina majblommor...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Morsdagsblommorna såg ut som en äppelblomma som låg på ett grönt blad.

    SvaraRadera
  5. Dom var absolut en äppelblomma. Jag kommer ihåg att vi sålde dom via scouterna när jag var barn

    SvaraRadera
  6. Ja kanske var det äppelblom då?? eller nyponros== Inte som jag minns att de såg ut som på bilden,dessa är väl penseér el. violer??
    Mvh/Ingrid

    SvaraRadera