söndag 6 juli 2014

Inspiration: Mönstrad bomull!

Jag är väldigt svag för mönstrade bomullstyger: Blommigt, prickigt, rutigt... ja, ju brokigare desto bättre! Ännu finare blir det om man kombinerar flera olika mönster med varandra - till exempel: En småblommig klänning tillsammans med rutigt förkläde och prickigt hårband!

Här kommer en liten inspirationslista över filmer/tv-serier där jag hittat exempel på den här typen av "mode":

1. Just nu går Lotta på Bråkmakargatan på Barnkanalen. Här hittar du serien på SVT-play! För det första är ju serien i sig underbar - särskilt att se nu i sommartider. Och för det andra vimlar det av vackra kläder - både för barn och vuxna! Passa på att se den en regnig dag, vet jag!

Bäst av allt gillar jag Lottas morföräldrars hembiträdes klänningar och förkläden, Lottas mammas klänningar med låg midja och Lottas egna små rutiga bomullsklänningar förstås!




2. I den danska serien "Badhotellet" fick jag mitt lystmäte av vackra bomullsklänningar. På bilden syns min favorit: En rutig sak i brunt, med vacker spetskrage.




3. Filmen "Ray" handlar om Ray Charles liv och karriär. I den finns en himla massa klädinspiration överhuvudtaget. Men bäst av allt gillade jag Ray´s mammas klänningar och förkläden...

4. Barnfilmerna "Nanny McPhee" 1 och 2 är dels fantastiskt fina och roliga filer, men också skatter när det gäller fantasifulla kostymer. Bilden strax nedan är hämtad ut 1:an, och den längst ner ur 2:an. Det är framförallt i 2:an som bomullsklännings-inspirationen finns, där barnens mamma har helt underbara kreationer. Dessutom finns det många vackra Fairisle-plagg i den!

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar