onsdag 28 september 2011

Gör en prinsesstårta med hemkokt vaniljkräm!


Förra veckan var det "Prinsesstårtans vecka". Om någon av er händelsevis råkade missa det kommer här lite prinsesstårte-inspiration!

En prinsesstårta är en tårta som är gjord av tårtbotten, vispad grädde, vaniljkräm, glasskräm och överdragen med grön marsipan. Ursprungsreceptet härstammar från Prinsessornas kokbok från 1930-talet, som utgavs av hushållsläraren Jenny Åkerström. Hon undervisade prinsessorna Märtha, Margaretha och Astrid. I boken hette tårtan "Grön tårta" men eftersom prinsessorna tyckte så mycket om den fick den med tiden namnet "Prinsesstårta". Jag har skrivit om detta tidigare här!

Den prinsesstårta som jag gjorde förra veckan blev en kombination av fusk och äkthet eftersom jag svängde ihop den en eftermiddag efter jobbet. Tårtbottnar och marsipan köpte jag färdigt - medan jag kokade egen vaniljkräm. Nutidens prinsesstårtor innehåller oftast sylt också, men i min var det "bara" vaniljkräm.

Det här behöver du:

1 färdig tårtbotten (eller ännu heller hembakad)
1 färdigt grönt marsipanlock
1 färdig marsipanros
3 dl grädde
ingredienser till vaniljkräm (se nedan)

Hemgjord vaniljkräm världens godaste tårtfyllning och att koka den är busenkelt! Så här gör du det:

Vaniljkräm

2 dl vispgrädde
2 äggulor
2 msk maizena
1 msk strösocker
½ tsk ekologiskt vaniljpulver (vanilla)

Vispa samman alla ingredienser utom vaniljpulvret i en kastrull. Låt sjuda på svag värme medan du vispar tills krämen tjocknat. (Det får absolut inte koka för då skär sig krämen!) Ta kastrullen åt sidan och låt svalna. Tillsätt vaniljpulvret.



Om man inte fixar finliret som krävs för att få till en alldeles slät prinsestårta kan man göra som jag och istället vecka kanterna. Detta rekommenderas särskilt småbarnsföräldrar som gör tårtan med en treochetthalvtåring på ena armen;)



1 kommentar:

  1. Var det inte Kajsa Warg som "hittade på" prinsesstårtan?...Fast båda din och min version kan ju stämma, först kom Kajsa Warg på den och sen lärde Jenny Åkerström ut den till prinsessorna...

    SvaraRadera