tisdag 6 september 2011

Symöte - Mönsterfynd, vintagestickning och garngrupper!




Välkommen till traditionsenligt symöte i Husmorsskolans Nya Syförening!

Så fort jag råkar befinna mig i någon av Sveriges större städer brukar jag passa på att botanisera bland Pressbyråns tidskrifter. Utbudet är svindlande stort i jämförelse med det i min lilla hemstad. Hyllorna är fyllda med färgsprakande magasin från världens alla hörn och bäst av allt - en hel massa sticktidningar! Igår var jag på snabbvisit i Malmö å jobbets vägnar. Hann med ett sedvanligt besök på Pressbyrån och gick därifrån med ett riktigt fynd!

Det var pysselmagasinet Handmade Living som bjöd på ett mönster från vintagestickboken "A Stitch in Time, Vol 1" av Susan Crawford. Jag har sneglat på just den tröjan lite då och då men aldrig kommit mig för att skaffa boken. Modellen heter Fair Isle Yoke och bygger på ett mönster från 1946.

Fair Isle-teknik har funnits ett bra tag på min inre lista över sådant som jag vill lära mig bemästra. Har inte sysslat särskilt mycket med det tidigare... Nosade på det i samband med de "Mad Men Mittens" som jag stickade förra vintern. Fair Isle Yoke blir ett utmärkt projekt för mig som vill öva tekniken i lagom portion eftersom partiet med mönsterstickning är förhållandesvis litet och resten av tröjan verkar lättstickad.

När jag hittar ett mönster som jag vill sticka börjar jag ganska snart fundera på val av garnkvalité och färg. Har jag något garn i gömmorna som skulle passa? Finns det alternativ till det garn som föreslås i mönstret? När det gällde Fair Isle Yoke tänkte jag på den sistnämda frågan eftersom jag tror att det vore både dyrt och krångligt att beställa hem det föreslagna garnet från utlandet. Tycker inte heller att det är värt besväret eftersom det finns fina alternativ på hemmaplan. När man ska ersätta ett garn med ett annat behöver man veta vilken masktäthet (eng: gauge) plagget ska stickas med. I det här fallet är den 25 maskor och 32 varv på sticka 3.75 mm = 10 cm. Förutom masktätheten brukar också engelsk och amerikansk sticklitteratur ange garngrupp. Man har delat in garnerna i grupper utifrån grovlek och gett de olika grupperna varsitt namn. Fair Isle Yoke ska stickas med  ett "4ply"-garn, vilket syftar på den garngrupp som har en ungefärlig masktäthet på 28 m x 36 v = 10 cm på 3-3.5 mm. "4ply" betyder ursprunligen fyrtrådig, men ordet har alltså med tiden blivit samlingsnamn för en hel grupp garner. Här kommer en lista över de olika garngrupperna för er som vill bekanta er mer med engelsk och amerikansk stickvokabulär:

Garngrupper

2-ply/Lace 32/34 m x 40/50 v = 10 cm på 1.5-2.5 mm

3-ply/Baby/Sock 32 m x 40 v = 10 cm på 3-3.5 mm

4-ply fingering/Jumper Weight 28 m x 36 v = 10 cm på 3-3.5 mm

4-ply/Knitted Worsted 20 m x 26 v = 10 cm på 4.5 mm

Aran 18 m x 24 v = 10 cm på 5 mm

Bulky/Chunky 14 m x 19 v eller 15 m x 20 v = 10 cm på 6 mm

Double Knitting (DK) 22 m x 30 v = 10 cm på 4 mm

Sports Weight 24 m x 34 v = 10 cm på 3.5-4 mm

Det är viktigt att komma ihåg att detta bara är en fingervisning om garnernas grovlek och att strukturen påverkas av stickval och hur hårt/löst man stickar. Känner man sig osäker på ett garnbyte är det säkraste sättet att få reda på om det kommer att fungera, att sticka upp en provlapp och mäta den!

Tycker man ändå det är svårt kan garnbutikerna oftast erbjuda hjälp med att hitta ett lämpligt ersättningsgarn om man tar med sig mönstret till affären. Ett annat tips för er som är medlemmar i Ravelry (en väldigt bra stickcommunity) är att söka upp den modell ni vill sticka och sedan titta under fliken "yarn ideas" - där kan man se vilka garner andra stickare valt att ersätta ursprungsgarnet med. Det var så jag kom att tänka på ett Rowangarn som jag haft i mina gömmor ett bra tag nu. Jag köpte det på en utförsäljning för ett par år sedan i samband med att Rowan skulle sluta att tillverka det. Garnet heter "4ply soft" och är ett alldeles ljuvligt mjukt, tunnt ullgarn - perfekt för vintagestickning. Kanhända blir det utmärkt till Fair Isle Yoke? Ska räkna efter men jag tror att jag har tillräckligt många nystan av den ljusa färgen för att det ska räcka till... Sedan återstår bara att komplettera med en passande garnkvalité till det mönsterstickade partiet. Tror att Drops Baby Merino skulle kunna vara något? Måste bara bestämma mig för vilka färger jag ska använda...

Har ett och annat projekt att avslutas innan jag kan börja med Fair Isle Yoke, men det närmar sig... Misstänker förövrigt att det här kommer att bli den roligaste stickvintern i mannaminne för jag har så många fina mönster som väntar på att bli uppstickade! Kommer väl förmodligen bara att hinna en bråkdel av allt jag planerar men det gör inget. Drömmandet är ju nästan lika härligt som stickandet i sig:)





















Visst är det vackert med den lilla knäppningen i sidan?

Nu vill jag höra hur det går för er andra? Några nya uppslag eller idéer? Något avslutat projekt som väntar på att visas upp? Välkomna att lämna en länk till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

20 kommentarer:

  1. Vad fin! Nåt sånt skulle jag också vilja prova på att sticka.

    SvaraRadera
  2. Väldigt fin tröja... eller jumper, kanske den ska kallas när den är vintagemodell!?

    SvaraRadera
  3. Å vad det är ljuvligt med nostalgi, och tänk att allt detta vackra kommer tillbaks. Så söt tröja.
    Själv har jag nyligen avslutat mitt sommarprojekt med Värma liten , det blev en diger skörd, 73 alster blev det. Känner mej otroligt stolt över det. Gjorde flera av de händiga mössorna( hättorna från dej Maja, dessa var så söta och lätta att virka, när jag väl fick ordning på den första rutan.

    Nu gäller det att ta lite nya tag med allt som legat kvar under högarna, och ta tag i det. Hjärtekatter finns att göra färdiga, små virkade godsaker som en väninna bett mej att virka till barnbarnet, alltid saker på G till Hjälpstickan här i Falun, så det finns massor av roliga saker att göra. Det är bara att börja dra fram den första lilla tråden ur nystanet, vilket alltid känns lika roligt.

    Så jag har att göra = jätteroligt. Välkommen att kika in på www.olandersresidens.se klicka er fram till Tinas alster.

    kram från mej//Tina

    SvaraRadera
  4. Vad lustigt att du nämner fair isle-stickning just nu. Vi såg nyss en film som heter Nanny McPhee där de hade så vackra stickade kläder så jag var tvungen att göra lite efterforskningar. Jag insåg snart att jag inte är där ännu men det ska bli väldigt roligt att få läsa om hur det går för dig! En vacker dag kanske jag är där jag med. Här är en länk där du kan se de fina små västarna barnen i filmen hade: http://1.bp.blogspot.com/_pk99Brj2bAc/THQA66T_jBI/AAAAAAAAF_8/avjlpj0uoAw/s1600/nanny-mcphee-maggie-gyllenhaal.jpg

    SvaraRadera
  5. Du får nog kopiera och klistra in länken men det är det värt, bilden är så himla fin!

    SvaraRadera
  6. Vilket bra symöte! Så himla informativt och hjälpsamt! Jag känner också på mig att det kommer att bli en riktig stickhöst. Har planer på att sticka min första tröja i vuxen storlek... lite nervöst får jag erkänna :-)
    Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  7. Ja nya utmaningar är alltid stimulerande. Har också tänkt att ge mig på lite mer mönsterstickning i höst.

    SvaraRadera
  8. Just den boken du länkar till står högt upp på önskelistan. Det bästa är att bokus numera säljer den så man slipper beställa från utlandet :)

    SvaraRadera
  9. Åhå, den boken har jag. Beställde den från amazon för nått år sedan... Riktigt fina grejer i den.. och fina bilder att inspireras av. den där fair isle har varit en favorit.. :)det är en sån snygg klassisk stil...

    Själv har jag sytt min gula blus och skrev om den, annars så är jag mest förkyld och ligger och fantiserar om allt jag vill göra men inte orkar..som det brukar va när man är sjuk... :)

    ha det bra/ Olivia

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Vilken härlig jumper du hittat!

    Det där med att hitta ersättningsgarn är inte så himla enkelt, det är något jag i stort sett alltid gör eftersom jag har så långt till närmsta garnbutik.

    Hade också tänkt komma igång med att sticka nu till veckan, får se om jag kanske kan visa upp något projekt till nästa vecka. Idag har jag i alla fall avslutat en liten babyhätta i sommarfärger som jag visar i min länk.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Jag fick lust att göra barnmössor. Bollar är roligt. Provat olika sätt. Detta funkar bra. Lägg räta mot räta håll ner en knapp hårt och sick sacka runt den.Blir ca 1 cm större än knappen.Klipp litet hål på baksidan.Kräng arbetet. Fyll med stoppning.
    Sy ihop.
    Bild finns i bildspelet.

    SvaraRadera
  12. hmm, det verkar inte ha fungerat att lägga upp en länk för mig idag.. menmen..
    har i alla fall testat din amerikanska äppelpaj idag, har inte smakat än men det doftar ljuvligt i köket!

    SvaraRadera
  13. Vilken vacker tröja!
    Själv har jag varit hemma och tagit hand om två söner, varav den ena sjuk, så det har mest blivit pyssel i köket och trädgården.
    Tar och varvar ner vid tvn och stickar vidare på ett benvärmarUFO. Fast först ska jag göra ett lässchema för mina högskolekurser.
    Ha en fin kväll!
    /Åsa

    SvaraRadera
  14. Jättefin tröja! Ska bli jättekul att följa ditt arbete. Själv har mina handstickningsprojekt fått lagt sig och vila ett tag.

    SvaraRadera
  15. Fin jumper! Skulle kunna tänka mig att sticka den utan det där svåra ;)
    Har nästan aldrig prövat och tycker det är svårt att få det jämnt med alla olika trådarna...

    Tack för info om garngrupper. Det är inte alltid lätt det där med annat garn - särskilt om man som jag är lite för otålig för provlappar!

    Själv laddar jag upp för att testa att gjuta betong till helgen.
    Annars så har jag nu gjort alla de Eme-rutor jag ska ha till min dotters överkast/filt. De är under montering så visar upp när den är klar!

    SvaraRadera
  16. Jätteläcker tröja! Blir jättesugen att sticka en sån, men måste verkligen få färdigt min trädgårdströja först..

    Hann få med ett litet inlägg till slut! Litet men naggande gott!

    SvaraRadera
  17. Hej igen! Jag tror att en 3,5-åring kan se den men det beror på hur barnet är. Min stora var länge rädd för allt möjligt på tv så han hade inte fixat det, min lilla hade säkert gillat den. Jag är osäker på om en 3,5-åring förstår allt men kan säkert uppskatta den ändå. Stickningarna i den här filmen är fantastiska! Och det var en film som både stora och små i min familj uppskattade.

    SvaraRadera
  18. Hos mig i mitt pyssel- och syrum är jag fortfarande i planeringsstadiet.Jag vill börja med en spedetröja.Stickor finns. Lite idéer om dekoration på tröjan finns.Nu är det garn och lite hejarrop som fattas.
    Tröjan är superfin som du tänker börja sticka.
    / Hella

    SvaraRadera
  19. Psst.. Vill bara tipsa er om att det är fortfarande möjligt att vara med i min utlottning av ett hantverkspaket!!

    SvaraRadera
  20. Good job! Still continue your job and web page. We at Addhunters shifted this service to a level much higher than the broker concept. you can see more details like this article Property for sale For sale in pearl

    SvaraRadera