lördag 22 maj 2010

Laga snabbaste citruspastan!





Igår lagade jag en av mina favoriter när det gäller pastarecept, nämligen Linguine al Limone. Receptet är hämtat ur den fina boken "Italienskt hemma hos Johanna" av Johanna Westman som jag tidigare berättat om här på Husmorsskolan.

Linguine al Limone (Linguine med citron)
4 portioner
400-500 gram spaghetti, linguine eller t.ex. fusili
2 matskedar salt
1 citron (riv skalet av hela citronen och pressa saften ur halva)
30 g smör (2 matskedar)
2 1/2 dl grädde
nymalen svartpeppar
1/2 tesked salt
1 dl riven parmesanost

Tvätta citronen och riv citronskalet (bara det yttersta gula lagret). Dela sedan citronen mitt itu.

Koka upp mycket vatten till pastan i en stor kastrull. Sätt den på medelhög värme.

Smält hälften av smöret i en stor stekpanna och lägg i det rivna citronskalet. Häll i grädden, salta, peppra och låt blandningen stå och bubbla i ungefär 5 minuter eller tills den har tjocknat lite.

Salta och lägg i pastan i pastavattnet. Koka tills pastan är al dente när du smakar av den, häll då av vattnet i ett durkslag.

Lägg pastan i såsen. Blanda om. Lägg i resten av smöret, parmesanosten och saften från en halv citron. Rör om ordentligt. Servera genast.


En busenkel rätt som blir sååå krämig och god! Till detta serverar jag nyriven parmesanost. Igår för första gången i min fina nyfyndade skål ur serien "Pynta" av Stig Lindberg. Se bara vilken underfundig dekor:

Imorgon följer fortsättning i form av en smaskig dessert att avrunda pastamiddagen med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar