måndag 3 maj 2010

Lätt som en plätt!


Plättar är festlig vardagsmat som oftast gillas av både barn och vuxna;-) Har du ingen plättlagg är tipset att leta i second hand-butik eller antikaffär. Där brukar de finnas för en billig penning. Jag misstänker att just "plättgräddning" är en av de husmorssysslor som rationaliserats bort i vår nutida effektiviseringsiver. Därför kan det vara extra roligt att ta upp plättätandet igen!

Pannkakssmet/Plättsmet för 4 personer

2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
3 msk smör

Gör så här:

Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet.Vispa i resten av mjölken och äggen. Låt gärna svälla i cirka 30 minuter. Smält smöret och vispa ner det i smeten.


Min plättlagg kommer från min mormors föräldrahem och har över hundra år på nacken! Så när jag gräddar plättar känner jag historiens vingslag svepa genom rummet...


Varje familjemedlem får sin egen "hög". När jag gräddat färdigt en lagg lägger jag en i varje hög och går runt, runt. Det är en mysig tradition som jag ärvt av min mamma. Särskilt bra för barnen som inte behöver oroa sig för att någon annan fått fler...

Om du ändå inte har tid med plättstekandet kan du göra en ugnspannkaka. Husmorsskolans recept hittar du här. Eller varför inte prova på Kittys våfflor - världen godaste frasvåfflor.

Ha en fin måndag!

3 kommentarer:

  1. Det får bli plättar till lunch imorgon. Mina 11-månadersbebisar älskar plättar!

    SvaraRadera
  2. Åh, så gjorde min mamma med (och jag med nuförtiden) lägger plättarna i hög.. :) plättar är ruskigt gott...med vispad grädde och sylt....

    SvaraRadera
  3. Jonanna: Min tvååring älskar också plättar:-) Vad mysigt att du har två 11-månaders!

    Olivia: Vad roligt att ni också har den traditionen! Ja vispgrädde och sylt ska det vara!! Håller helt med;-)

    SvaraRadera