lördag 9 oktober 2010

Ställ till med ett kafferep i miniatyr!







På fredagarna har jag och min dotter eftermiddagarna för oss själva. Då passar det fint att göra mysiga saker som att pyssla, lägga pussel, läsa en bok eller blåsa såpbubblor. Igår ordnade vi dock-kalas;) Finns nog inget bättre sätt att fördriva tiden en regnig höstdag...

Jag bakade två små sockerkakor i de söta hjärtformarna från Österrike. Och så drack vi varm choklad till förstås! Precis som vi var dockorna och nallarna mycket nöjda med kalaset;)



Liten sockerkaka

4-6 bitar

2 ägg
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk gräddfil

1. Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt, blanda de torra ingredienserna och rör i dem.
2. Tillsätt sist gräddfilen.
3. Smörj och bröa en lite sockerkaksform och häll i smeten. Grädda i 180 grader i nedre delen av ugnen ca 20 minuter.
4. Sikta florsocker över den avsvalnade kakan.



De bedårande kopparna heter Lena och är tillverkade av Uppsala-Ekeby. Köpte dem när jag var i 10-års åldern. Tror det var på en auktion...





Smeten räcker till att fylla båda mina små hjärtformar. Jag sökte på nätet efter en liknande form. Fann den här. Visserligen inte hjärtformad, men fin ändå;)

Miniatyr-sockerkakan är mitt bidrag till den trevliga bakutmaningen, "Månadens sötsak". Oktober månads tema är: Höst. På den fina bloggen Söta Saker kan du läsa mer om hur man gör för att delta.

Söta saker

Ha en fin helg!

2 kommentarer:

  1. Men jösses så gulligt. Vilket mysigt kaffe-rep.
    ha en skön helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Elsamarianne: Ja, det var mysigt med mini-kafferep;)

    Ha en fin helg du också!

    /Maja

    SvaraRadera