lördag 5 mars 2011

Frys in sommaren!



Den här dagen har varit händelserik och full av släktingar, stickning, matlagning, garn, promenader och vårvindar, sagostunder, vackra pastell-färger, fyndande, telefonsamtal, hoppfulla tankar, vemodiga stunder, glada barn, busiga barn och så småningom övertrötta barn...

Nu har jag äntligen satt mig till rätta i fåtöljen för att sticka en stund.

Ville bara dela med mig av något finurligt som jag snappade upp från min svärmor idag. I somras frös hon in röda vinbärskvistar i små burkar. Vi använde några för att garnera maräng-suissen vi åt som efterrätt till den saltbakade laxen. Så fint! Som att tina upp en bit av sommaren... Jag tänker förstås göra likadant till sommaren. Längtar så tills dess!

Ha en fin helg!

5 kommentarer:

  1. Bra tips men fel säsong...det är ju nu man ska sätta fröna till det som ska frysas i sommar/höst.

    Det blir inga gurkinlägningar utan gurka...osv. Jag saknar lite av denna basic insikt i många "husmorsbloggar".

    Om man vill ta det här "gör det själv" tänker längre än till att pyssla och pynta...menar jag.

    SvaraRadera
  2. Hej, Tove! Att vinbärbuskar inte ger bär på vintern behöver man nog inte vara husmor för att räkna ut... Jag tog tillfället i akt att "skriva ner" det här tipset nu (mitt i vintern) som ett slags bokmärke/kom-ihåg inför sommarens och höstens syltande och saftande, eftersom jag blev så imponerad av de "somriga bären" som min svärmor plockade ur frysen.

    Jag håller helt med dig om att det är relevant att följa årstidernas växlingar och det lägger jag normalt ganska stor möda vid i den här bloggen (även om jag inte odlar gurka...). I detta inlägg tog jag mig friheten att drömma om den kommande sommarens bestyr och det tycker jag även en "husmor" måste kunna få göra ibland?

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det härligt att få ta fram en liten bit av sommaren mitt i vintern :) Jag frös också in några utvalda fina klasar av röda vinbär, men jag hade faktiskt glömt av dom tills jag läste din blogg här. Nu blev jag sugen att göra precis det du skriver- garnera en härling marängsuisse eller kanske en nybakade kaka med bären. Tack för inspiration, både nu och annars här i bloggen! Följer varje inlägg :) // Carina

    SvaraRadera
  4. Hej, Carina!

    Vad roligt att höra att du också fryser in vinbärsklasar, och att jag kunde påminna dig om dem! Marängsuiss kan jag verkligen rekommendera, det var så gott...

    Kul att höra att du uppskattar min blogg!

    Goda hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  5. Åh så gjorde alltid min mormor! Men så var hon en husmor med koll på det mesta :) Lärde mig mycket av att vara med henne i köket!

    SvaraRadera