måndag 14 mars 2011

Snygga till kryddburkarna!



Det där med att ordna sina kryddor praktiskt har jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Då tipsade jag om att förvara kryddburkarna i små plastbackar och märka locken så att man slipper lyfta på varenda burk innan man hittar rätt krydda.

Nu vill jag komplettera med ytterligare ett tips. På Martha Stewarts sajt hittade nämligen så söta gratis-etiketter som var avsedda just för det här ändamålet.

Kryddornas namn står på engelska men jag tycker inte att det gör någonting. Ett antal tomma etiketter följer också med (om man hellre vill skriva namnen på svenska)och för egen del tyckte jag att det var roligt att få en anledning att lära mig fler kryddnamn på engelska. De vanligaste kunde jag innan men en del andra fick jag slå upp i mitt lexikon. "Nutmeg" till exempel... som betyder "muskotnöt".

När jag hade laddat ner etiketterna bad jag ett lokalt tryckeri skriva ut dem på självhäftande papper. Sedan klippte jag ut dem och klistrade dem på locken. Än så länge har jag bara använt mig av "locketiketterna" men även de rektangulära är fina och ska nog komma till använding någon gång framöver...

Det lilla flyttbara kryddstället köpte jag på Åhléns för många år sedan. I det brukar jag förvara "vardags-kryddorna" som jag vill ha nära till hands när jag lagar mat.

Jag tänker köpa ett ark bokplast och klippa ut skyddande rundlar och sätta över varje etikett så att jag kan torka av dem ibland. Allt som förvaras i kök blir ju så småningom lite fett och därför vill jag ha möjligheten att rengöra locken.

Ha en fin veckostart!

2 kommentarer:

  1. Vad fint ! :) Det finns faktiskt självhäftande-"etikettpapper" i hela ark som går alldeles utmärkt att skriva ut på, och de kostar inte många kronor styck. Jag köpte mina på Bokia, de finns nog i de flesta välsorterade pappershandlar. Jag skrev ut jättefina etiketter förra året till våra vinflaskor när vi hade satt vin. Tokkul !

    SvaraRadera
  2. Malin: Ja, det vore jättepraktiskt att själv kunna skriva ut etiketter! Finns bara ett problem: Jag har ingen färgskrivare... Får nog investera i en sådan i framtiden!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera