fredag 25 mars 2011

Välkomna våren med våfflor!



Så var den här - Marie bebådelsedag eller Vårfrudagen. I de kristna länderna har dagen firats sedan 600-talet. I det gamla bondesamhället markerade dagen slutet på vintern och början på våren.

Ordet vårfrudagen har sedan i folkmun förvrängts till våffeldagen. Och det är väl tur för oss idag! Det betyder ju att vi har en bra anledning att äta en massa goda våfflor. Jag passar därför på att rekommendera mitt allra bästa våffelrecept - Kittys våfflor. Här hittar ni det!

Nordiska Museets hemsida kan du läsa mer om vårfrudagens historia. Där står bland annat något som var intressant läsning för mig som bor i Värmland. Förr brukade vårfrudagen också förknippas med tranornas ankomst. Barnen i dalsland och värmland "sprang trana", d v s de ritade "tranbrev" och sprang från dörr till dörr och lämnade brev till sina vänner. Det påminner om traditionen att lämna påskbrev hos varandra, som fortfarande finns kvar här i Värmland. Någon av er som hört talas om "tran-brev"?



Ha en fin vårfrudag med skira vårblommor och frasiga våfflor!

6 kommentarer:

  1. Åh vad det är härligt med våren. Jag ska köpa hem påskliljor senare idag. Våfflor får det bli imorgon. Idag ska dottern och jag laga lyxmiddag och ha fest till Let's dancefinalen.

    Ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  2. Vad kul med lite våffeldagsfakta! Eller ska jag kanske skriva vårfrudagsfakta :) Idag bjuder jag på ett recept på "Annas vofflor" från en Prinsessornas kokbok från 1932. Det ska bli spännande att prova receptet!

    SvaraRadera
  3. Tänkte faktiskt det skulle bli våfflor ikväll till "fredagsmyset" med creme fraiche, sikrom, finhackad rödlök och dill!!! mums.
    Jag har hört talas om att "springa trana" men det kan vara från Nordiska muséets hemsida jag snappat det. Där har jag kikat mycket, släktforskare och 5p etnolog, som jag är :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet. En trevlig vårfrudag till dig också.

    SvaraRadera
  5. Ha en trevlig vårfrudag du också. Nu väntar vi på att årets tran-par ska komma till vår lilla igenvuxna sjö och häcka. Varje år hörs de skräna, och de flyger iväg och äter varje morgon. Sen brukar dom få en bebis...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  6. Tranbrev har jag inte hört om tidigare men här i Kalmar län där jag bor - och även på Öland och i Blekinge - så firas "Trandagen".
    Barnen hänger upp en strumpa på kvällen innan och under natten kommer tranan och lägger en liten godbit eller leksak.
    Vi gjorde inte det i år för min dotter är så liten men tänkte börja nästa år! Vet inte hur gammal traditionen är men min svärmor har gjort det som barn så hon gjorde det med min man också.
    Ha en trevlig våffeldag/trandag!! :)

    /Alma på Söndagspyssel

    SvaraRadera