onsdag 15 juni 2011

Baka särskilt goda morotsmuffins!



Vissa saker är särskilt goda... Som dessa morotsmuffins till exempel. Jag åt dem för första gången under påskhelgen. Det var min påhittiga svärmor som hade hittat receptet på ett muffinsformspaket och tagit sig för att baka dem till oss. Kanske är det oljan och muskoten som gör det? Saftigheten och den oväntade smakkombinationen. Någonting är det i alla fall, som gör dem särsklit goda. Pröva vet ja! Så får ni smaka själva och se om ni tycker som jag:)



Morotsmuffins

15 muffins

3 ½ dl socker
2 ½ dl solrosolja (funkar med vanlig rapsolja också)
3 ägg
3 finrivna morötter
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm muskot
1 tsk kanel
½ tsk salt

½ dl grovt hackade valnötter (jag ersatte valnötterna med solrosfrön)

Vispa socker och matolja pösigt. Blanda i äggen, ett i sänder. Tillsätt de rivna morötterna. Blanda vetemjöl, bakpulver och kryddor i en separat bunke. Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Tillsätt de grovt hackade valnötterna. Fördela smeten i pappersformar placerade i en muffinsplåt. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader 15-20 minuter.

4 kommentarer:

  1. Låter verkligen gott! Just nu är det dock rabarber o jordgubbar för hela slanten för mig
    :-)
    /*

    SvaraRadera
  2. Låter väldigt likt morotskaka så skulle själv testa med sådan glasyr på dem o därigenom få en typ av cup-cakes:

    100 g naturell färskost av Philadelpia-typ
    0,5-1 dl florsocker
    ev. 1 tsk pressad citron / lime
    Blanda färskost och florsocker samt ev. citron- eller limesaft. Jag brukar mosa ihop till en jämn smet med en gaffel. Bred glasyren över muffinsen med en kniv eller pallet.
    Njut!

    SvaraRadera
  3. Spännande. Det där med muskot i morotskakan råkade jag också på härom veckan på jobbet där jag blev bjuden på det. Det blir verkligen särskilt gott! Måste pröva själv :)
    Må väl! /Alma

    SvaraRadera
  4. MalinMatilda: Tack för tipset! Det låter som en "god" idé!

    Alma: Jaha, du har stött på det! En riktigt höjdare enligt min mening:)

    Ha det fint!
    /Hälsar Maja

    SvaraRadera