tisdag 23 december 2014

Julgotter från Majas kök!

Här julstökas det så till den milda grad att jag knappt hinner fotografera allt som händer... Men ett och annat fastnar på bild. Bland annat olika sorters julgodis. Vi planerar nämligen att duka upp en hejdundrande godisbuffé pi vårt Värmlandsskåp på julafton...

Marzipanbröd är en julklassiker i vår familj. Det är alltså marzipan eller mandelmassa (jag föredrar det sneare) som rullas till en limpa och fylls med något gott. I år gjorde jag min limpa med nötcréme som fyllning och så penslade jag mjölkchoklad utanpå. Visst är järnek-strösslet underbart?

Jag har gjort "Enklaste tryffeln" (se bild ovan). En favorit från förra året och ett godis som går att variera i det oändliga. I år blev polkagrisar som smaksättning.

Sedan prövade jag för första gången att göra egen marmeladkonfekt. Det var oväntat okomplicerat och ungefär hur roligt som helst! Jag gjorde så här fast minus kanelstången... Att göra konfekten på äppelmos kändes smart eftersom det redan fanns i förråden. Och så är det ju så gott med äpplen!

Jag kan inte låta bli att tänka på Narnia och scenen när häxan bjuder Edmund på Turkisk konfekt... Inte riktigt som detta, men en viss likhet finns!


Sedan tog jag mig för att göra knäckklubbor. Ni vet sådana där som Rasmus på luffen bjöd Paradis-Oskar på! Gör en sats knäcksmet och fördela i pappersstrutar som sticks ner i en skål som fyllts med strösocker så att strutarna står stadigt. Sedan behövs någon att hålla i. Jag använde sådana där drinkpinnar av plast, men det går ju också med exempelvis grillpinnar av trä.

Mitt sista tips är inte precis något godis, men ungefär lika gott som sådant, nämligen Saffransvåfflor! Världens enklast grej... Du gör en vanlig våffelsmet och tillsätter saffran genom att röra ut en påse i det smälta smöret, innan du häller det i smeten. Sedan är det bara att grädda på som vanligt. Passar bra som lyxig lunch i juletider...

Gissar att många av er ska ägna dagen åt julstök? Hoppas att något av detta kan fungera som inspiration!

2 kommentarer:

  1. Wow! Vilka götter :)
    God Jul och Gott nytt år! Hoppas vi ses i vår sen.

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, så mycket smaskigt! Saffransvåfflan tror jag att jag lånar till annandagens eftermiddagsfika... Jag är något av en anglofil så idag har här tillverkats engelska treacle-candies. Smakar väldigt gott! En christmaspudding blir det också men den äter vi på juldagen som sig bör.

    Tack för ett fint år av husmorsskolans blogg, det är alltid så mysigt att titta in och få inspiration och glädje! Bortsett från jättefina bilder, recept, handarbeten osv så vill jag gärna betona att jag tycker att Du skriver så bra! Alltid genomtänkt, välskrivet och inte minst inbjudande. Dina texter om småstadslivet och vardagens guldstänk är alldeles särskilt fina!

    God Jul och ett väldigt Gott Nytt År önskas Dig härifrån Uddevalla.

    SvaraRadera