fredag 5 juli 2013

Två små koftor!






















I våras gjorde jag hastigt och lustigt ett koftmönster till Allers. Nästan så hastigt att jag knappt märkte det själv;) Uppstickningen av koftorna gick också i raketfart och sköttes av två flinka stickerskor från Sandviken. Tillsammans hann vi klart i tid så att koftorna kunde fotas tillsammans med en bedårande byxmodell av tyg, som Allers också tagit fram ett mönster till.

Nu finns både koftor (+ koftmönster) och byxor att beskåda i senaste Allers (nummer 28). Själv blev jag lite extra glad av att se hur fint de fotat reportaget - i bästa retrostil med gamla träleksaker och annan fin rekvisita! Helt i min smak!

Koftorna är stickade i bomullsgarnet "Nova" från Järbo Garn. Modellen är en klassisk rätstickad variant som stickas i ett stycke. Ärmarna är extra långa med uppvik, så att det finns lite att växa i för den småtting som händelsevis ska bära koftan. Mönstret är graderat i storlekarna 50/62, 68/74 och 80/86 cl.

Kanske något som kan inspirera till sommarstickning?

6 kommentarer:

  1. Grattis! Det är verkligen jättefina. Mycket bra modell.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, Kerstin! Vad glad jag blir för att du tycker det:)

    Mvh Maja

    SvaraRadera
  3. Stickning i ett stycke älskar jag!

    SvaraRadera
  4. Å så nydelig jakke! Du lager så mye fint!
    Nå må jeg prøve å få tak i svensk Allers her i Trondheim, Norge, for den jakka vil jeg gjerne strikke! :D

    SvaraRadera
  5. Ser jättefina ut! Måste införskaffa tidningen till mamma! /Sign. Har aldrig lärt mig sticka

    SvaraRadera