lördag 6 juli 2013

Ur Nordens Flora!

























På midsommarafton när vi skulle plocka blommor till kransarna stötte jag på två "blyga violer" i gräset. En liten skir Pyrola och så Natt och Dag som jag så ofta sett i mina hemtrakter. Jag vet inte riktigt vilken slags Pyrola det är (Någon som vet?) - men blev så glad att jag över huvud taget kände igen den och kunde namnet.

Det är mormors förtjänst. Och morfars också förstås! Det var de som skaffade mig den stora fina Floran som står i vårt bibliotek nu. Det var också de som stannade till inför minsta lilla blomma, för att visa och berätta. Då suckade jag nog ibland - ville rusa vidare... Men nu är jag så tacksam för att de gläntade på dörren till det stora under som kallas natur.

Att lära sig blomnamn är ungefär som att lära sig sticka. Det går lättast när man är liten, tillsammans med någon man tycker om.

(Illustrationerna är hämta från "Nordens Flora")

1 kommentar:

  1. Hej hej! Jag har stickat din mössa Estelle till min lilla Astrid! Det har väl många andra gjort, men om du vill se hur det blev så finns det bilder på min blogg: http://elaknit.blogspot.se/2013/07/babyhatta.html
    Tack för ett fint mönster!

    SvaraRadera