måndag 15 juli 2013

Ugnsrosta rödbetor!

Rödbetor! Jag säger bara: Rödbetor... Gott som godis - ja en juvel bland rotfrukterna som inte får glömmas bort.

Jag köper dem i knippe, skalar, skivar, oljar, saltar, klipper över lite färska örter från landet och så in i ugnen på 225 grader i 35-45 minuter beroende på hur stora bitarna är. Gärna i kombination med andra rotfrukter - till exempel potatis. 

Det blir ett underbart litet tilltugg att ha på sidan av en måltid - eller om man gör mycket: en fin följeslagare till kött, fisk eller fågel.

Senaste omgången innan den hade åkt in i ugnen...

Här kommer också en efterfrågad bild på hur min speciella örtsax ser ut när man öppnar den. Många små vassa blad som finfördelar kryddorna när man klipper... Praktiskt så in i vassen - i alla fall för en enkel kryddodlare som jag! 

Det händer förstås att jag vill ha större bitar än så här och då river jag bara kryddorna för hand, över den maträtt eller sallad som de ska ner i. Men oftast tar jag ett knippe blandade örter och klipper över med saxen.

4 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. Ugnsbakade betor är en hit. Själv föredrar jag gula och polkabetor av den enkla anledningen att de inte färgar av sig på händerna ;). Jag ugnsbakar dem gärna med bitar av kålrot, morot, potatis, butternutpumpa och sötpotatis. En god mix som ofta står på vårt matbord.

    SvaraRadera
  2. Och olivolja och smulad fetaost! Sist lite stänk av citron och persoljaklipp: voila!!
    /Marit

    SvaraRadera
  3. Hade glömt bort din blogg (inte så aktiv alls i bloggvärlden nu mer) men så hittade jag tillbaka och sitter nu och ler och blir så inspirerad! Ska så lite frön med mina små döttrar idag och så tänkte jag åka och köpa basilika och dela upp i tre och plantera om som du skrev om någonstans. Dessutom råkar jag ha ett knippe färska rödbetor i kylen...så det får det bli till lunch tillsammans med de rester jag har sen igår! Tack för att du fortsätter att blogga och inspirera!! Blir så glad av din blogg!

    SvaraRadera
  4. Koka, skiva och ha på getost:) mmmmmmm säger jag bara/Tyglina

    SvaraRadera