onsdag 4 december 2013

En hommage till Västmanland!


Jag samlar på tidningen "Stickat" från 1940-50-talet. Varenda nummer är rena, rama guldgruvan - iallafall tycker jag det! Det senaste exemplaret jag kom över innehöll inte mindre än två koftor med mönster från Västmanland. Eftersom jag själv är västmanlänning i grunden, tar jag tillfället i akt att posta en liten hyllning till mina hemtrakter. En hyllning i form av dessa gränslöst stiliga 1940-tals koftor, som jag gärna skulle sätta mig ner och sticka alldeles bums - om det inte vore för ett och annat smått och gott som måste få gå före.

Västmanland är ett säreget landskap med storslagna trollskogar, uråldriga gruvhål och fiskrika sjöar. Det var där mina barnafötter trampade sina första steg och därför känner jag landskapet som inget annat. Jag är del av det, och kommer så alltid att vara.

9 kommentarer:

  1. Så fantastiska koftor.
    I hela mitt liv har jag önskat mig en stickad kofta.
    Dessa var rent ljuvliga.
    Stor kram fr sö Dalsland.

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk sportkofta! Jag hoppas att du skickar den, det vore så himla roligt att få se hur den ser ut uppstickad.

    SvaraRadera
  3. Gemensamt intresse...jag samlar också på tidningen Stickat. Svårt att låta bli :).

    SvaraRadera
  4. Här har vi en till galen samlare av sticktidningar! Både Femina, Stickat och Marks

    SvaraRadera
  5. Hej Maja!
    Här ligger Stickat nr 6 1952 och "skräpar"
    Är du intresserad av den?

    SvaraRadera
  6. Men å, vad fina de är! Vilken skatt att ha de riktiga mönstren att tillgå! (Och att sedan kunna sticka dem!) /Kan ej sticka

    SvaraRadera
  7. Jeanette: Hoppas du får en nån gång!

    Johanna: Det hoppas jag med:)

    Kerstin: Håller med - svårt att låta bli;)

    Kråkspark: Visst är det en rolig hobby;)

    X-handarbete-pysel: Å, visst är jag det! Har inget nummer från 1952, så det vore ju fantastiskt!

    Ulrika: Ja, det är en riktig skatt med de här gamla mönstren!

    Monica Z: Visst är de!

    SvaraRadera
  8. Hej Maja. Åh vilka fina koftor. Det var den här modellen jag menade ungefär...
    Roligt att du skriver om Västmanland. Häromdagen utgjöt jag mig om vårt vackra landskap och sa att jag verkligen känner mig hemma här. Både i trolska Bergslagen och i Mälardalsnaturen !
    Mamma

    SvaraRadera