måndag 2 december 2013

På konditori!

Vi har en väldigt fin fredagstradition - lillan och jag. Nämligen att fika på Nordells Konditori i vår lilla stad. Nordells (som det heter i folkmun), ligger precis vid torget, så den som någon gång åkt tåg till Arvika, har kanske sett det randiga solskyddet skymta genom stationsfönstret.

Nordells är inget vanligt fik, utan rätt och slätt världens trevligaste café! Jo, jag lovar - så är det faktiskt! 

Jag tror att det är människorna som gör det - Arvikaborna som kliver ut och in genom dörren i en strid ström. Som allt som oftast tar sig tid att byta några ord med den som står närmast för stunden, som ler och stiger åt sidan för den som bär en tung bricka, som håller upp dörren för någon som har händerna fulla av kassar, som skojar med barn och aldrig någonsin tappar humöret - hur lång kö det än är. Jag tror aldrig jag har besökt Nordells utan att bli tilltalad av någon jag inte känner! Det beror nog helt enkelt på att det känns som om man känner varandra, så snart man stiger in i den där trivsamma atmosfären. 

Och då har jag ju inte ens nämnt de hjälpsamma expediterna eller bakverken - som naturligtvis också är i en klass för sig!

I fredags var det lite extra fint - får då hade allt julpynt kommit upp och på disken stod både marsipanfigurer och praktfulla peppakakor. Lillan stod en lång stund och beundrade julljusstaken.



Den här skylten är så fin! En gammal klenod som pryder en av caféets väggar.

Här hänger svartvita foton som visar arbetare i bageriet för längesen.

Så ett par gamla brädlappar - passar årstiden fint!

Här ser ni lillan standards smörgås som hon brukar speciabeställa för att det ska bli alldeles rätt - köttbullar och vanlig gurka. Observera,vanlig gurka, jag menar saltgurka skulle ju förstöra allting;) (Tycker lillan i alla fall...)

Min favorit är denna - en croisant med världens godaste räkröra.

 Och så en latte - förstås.

Lillan brukar avrunda med något sött - här: blåbärstårta.

 Fina pappersstjärnor pryder fönstren.

Och så kan man sitta där och se ut över torget och det vackra stationshuset.

I fredags gladde vi oss åt att all julbelysning hade kommit upp. Och den stora granen på torget.

Så kan man ha det, när livet är som bäst en novemberdag i Arvika.

4 kommentarer:

  1. Härligt, att kunna njuta så av livet Maja!

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt konditori och vilken härlig tradition. Vet du att alla dina inlägg om Arvika har fått mig väldigt sugen på att åka dit. Jag har varit där en gång för längesedan men det var 1996 och jag missade hela staden eftersom jag bara var där för festivalens skull. Vi har förresten ett liknande konditori här hos oss, det är ett kombinerat bageri/konditori och helt underbart gammaldags. Det har samma inredning som det haft sedan någon gång på 40-50-talet och är omåttligt populärt bland stadens invånare. :-)

    SvaraRadera
  3. Du sprider livsglädje - tack för det!
    / Karin

    SvaraRadera