fredag 6 december 2013

Nytt mönster: Virkade juldjur för Järbo Garn!

En av de saker som jag jobbade mycket med i höstas var det här gänget: 

Fem stycken virkade djur, samtliga iklädda virkade mini-basketskor och julklädsel! Jag gjorde mönstret för Järbo Garn, och nu har de släppt det - alldeles lagom till jul!

Jag minns hur det var att jobba med det här projektet: Sakta men säkert växte djuren fram och tog gestalt, och till sist när de var alldeles färdiga och satt där på min byrå och dinglade med benen, kändes det nästan som om de var gamla bekanta;)

Min favorit är nog kattflickan - men det är svårt att välja för jag gillar alla fem...

Här ser ni hela gänget!

Som ni förstår virkades det en hel del mini-baskestkor i det här huset vid den tiden...

Musflickan och muspojken verkar allt lite kära...

Fåret fick en julväst med ullig kant. Inspirationen till den hämtade jag från Engelska s.k. "Christmas Sweaters", som jag förresten är vansinnigt svag för.
Vovven bär en julig halsduk och en tomteluva. Jag tycker att det ser ut som att han är på väg för att se en bandymatch, eller nåt sånt. Det är bara en lite termos med varm choklad som fattas...

Kattflickan och musflickan har fått juliga hårband som dekorerats med järnek (något som jag också älskar!). Ett litet tips från mig (som jag också själv planerar att göra), är att låna mönstret till bladen och bäret och virka upp en liten julbrocsh. Det går naturligtvis också att göra hårbandet i barn- eller vuxenstorlek om man vill ha ett sånt själv.






















Någon som vill virka sig ett eget juldjur? Eller göra ett som julklapp till något barn i närheten?

HÄR hittar ni mönstret hos Järbo - alldeles gratis! Djuren är virkade med Soft Cotton, Minibomull och så lite Moa till fåret.

Jag önskar er trevlig julvirkning!

7 kommentarer:

  1. Vad duktig du är ! De är jättesöta !=)

    SvaraRadera
  2. Otroligt söta!
    Blir det inte till denna julen så blir det till nästa :)
    //Karolina

    SvaraRadera
  3. Jättemysiga, kattflickan och fåret är nog mina favoriter. Får nog spara länken till mönstret. :)

    SvaraRadera
  4. Hoppsan.. vilka sötnosar! De gjorde du bra! Jag är extra förtjust i det lilla fåret!

    SvaraRadera
  5. Helt underbara! Vad duktig du är!

    SvaraRadera
  6. Men vilka härliga djur dom har jag inte sett innan, det får jag försöka att göra vid någon tid.
    Ha en trevlig advent.

    SvaraRadera