måndag 9 december 2013

När som pepparkakebagar´n...

I lördags var det stora pepparkaksdagen här. Lillan och jag bakade som bara den! Först valde vi ut vilka formar vi skulle använda. (Lillan valde merparten av dem;) Det blev de här:


Grisen är en gammal favoritform för mig - köpte den på loppis för ett par år sedan. tycker så mycket om den lite smala formen som liksom ser gammaldags ut. Den runda formen med ett hål i mitten är ny, eller kanske ska jag säga ny-gammal. Min pappa nosade upp den när vi var tillsammans på Erikshjälpen. Så nu har jag två formar med en sådan där tvärgående metall-list på.

Ett annat fynd som min pappa gjorde åt mig på Erikshjälpen var den, i form av ett järnekblad. Jag blev så glad över den - för jag hade sett en liknande för längesedan och ångrat mig för att jag inte köpte den då.



Med hjälp av den nya formen gjorde jag juliga järnek-pepparkakor med röda chokladlins-bär. De här kakorna vill jag baka varje år, för de blev så fina och var väldigt roliga att göra!


Med den här lilla spritsen går det som en dans att dekorera kakor med kristyr! Den heter "Icing Pen" och är tillverkad i England. (Men köpt i Arvika;)


Lillan premiär-spritsade alldeles själv och gjorde bland annat en sådan här fin räv!

Sedan gjorde jag ett gäng olikmönstrade grisar. Närmare bestämt sju små grisar...


2 kommentarer:

  1. Hej hej =) Vilken härlig bra blogg. Hit kommer jag flera ggr och läser.

    SvaraRadera
  2. Var i Arvika har du köpt spritsen

    SvaraRadera