tisdag 10 december 2013

Symöte - Ett "rent" nöje!

Välkomna på symöte!

Idag tänkte jag visa er en glimt av en sak som jag sysslat med på lediga stunder, den senaste tiden...

Varje år när det närmar sig december får jag en sådan faslig lust att sticka mig en jultröja - med renar, snöflingor, granar och annat juligt... Ni vet en sådan sorts tröja som jag skrev om här, förra året. Tyvärr brukar den här sticklusten krocka med en hel massa andra projekt som måste bli färdiga före jul.

Men så slog det mig en kväll, att det ju faktiskt finns en genväg att ta för den stickare som vill mer än vad man hinner: Nämligen att brodera med maskstygn på en redan befintlig tröja.

Det bästa av allt var att jag hade en gammal favorit-yllekofta, som jag använt så mycket att den faktiskt behövde ett litet ansikstslyft. Dessutom fanns ett udda nystan klarröd "Skrållan", från Järbo i gömmarna. Skrållan är världens mjukaste garn, och helt perfekt i grovlek för det här projektet. Jag slog alltså tre flugor i en smäll!

1. Fixa jultröja.
2. Fräscha upp favoritkofta.
3. Göra nåt av mitt restgarn.

Bättre än så kan det väl knappast bli, eller?

Idag får ni nöja er med en liten glimt av broderiet. Jag kommer att bjuda på ett längre inlägg sedan, där jag berättar om hur jag komponerat broderiet, hur man syr maskstygn m.m.

Vad har ni på gång? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:


4 kommentarer:

  1. Vad fint det ser ut, du visar väl koftan i sin helhet sen? Det vore kul att se hur den blir. Jag har också funderat mycket på en christmas sweater och en vacker dag ska jag nog sticka mig en. Just nu nöjer jag mig med lite enklare projekt. Här om dagen när jag cyklade till tågstationen blåste en iskall vind raktigenom min hemstickade akrylmössa (den som syns i min profilbild på ravelry) och jag insåg att jag måste skaffa mig en varmare variant. Samtidigt var jag väldigt nyfiken på excelanagarnet du skrivit så mycket om, så jag slog två flugor i en smäll och gjorde den där beställningen häromkvällen. Nu väntar jag ivrigt på att paketet ska komma fram så att jag kan sätta stickorna i garnet :-)

    SvaraRadera
  2. Så roligt att läsa allas bidrag... Själv har jag inte hunnit med nåt projekt på 3 veckor:(... En vecka m febrer, en vecka med bara ork till alla måsten och denna v att hinna ikapp allt man missat tidigare... Men jag får njuta av allt alla andra gjort:)

    SvaraRadera
  3. i love the reindeer! they look pretty in red.

    SvaraRadera
  4. Stiliga renar. De ser inte så trötta ut :)

    SvaraRadera