torsdag 27 november 2014

Julkollage!


































Någonting som jag är väldigt förtjust i, är att bygga upp stämningar genom att sätta ihop kollage av olika föremål.

Precis så har jag jobbat när jag har fotat filtrutorna som ingår i Järbo Garns mysteriestickning.

Det är fascinerande hur en brokig samling föremål kan väcka tankar och associationer - skicka oss bakåt och framåt i tiden och till andra länder och platser.

I dag tänkte jag att vi skulle titta lite närmare på vilka saker som ingick i det senaste kollaget som skulle samsas med min filtruta "JULGRAN". När jag valde ut föremålen letade jag efter sådant som kunde förknippas med den där känslan som infinner sig när en julgran ska hämtas hem och kläs.

Jag tycker om halmpynt - de sprider värme och hemtrevnad omkring sig - så den lilla bocken (som är gammal) och kransen (som är ganska ny) fick vara med. De tre små plastgransruskorna med "snö" på lånade jag från en plastbukett jag hade i huset. Tycker de är så fina! Och så hämtade jag fram en skatt ur gömmorna - ett julkort från 1923-24 som min mormor fick som liten tös - och sedan skänkte vidare till mig när jag var liten. Tänker mig att hästsläden på bilden är på väg ut i skogen för att hämta en gran... Färgskalan är underbar - och jag är så förtjust i att de valt att skriva GOD JUL i blått! Oväntat, sofistikerat och vackert!

Så blev det! Mitt kollage... En berättelse om sådant som är vackert och värdefullt i det lilla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar