onsdag 26 november 2014

Kalendernostalgi!


































Jag har köpt mig en alldeles egen julkalender och hängt den i köksfönstret. Kalendern är ett nytryck och ritades ursprungligen 1941 av den skickliga konstnären Aina Stenberg Masolle, till Sveriges Flickors Scoutförbund. Hon illustrerade de legendariska kalendrarna från 1934-1964.

Varje år återutger Scoutförbundet en av kalendrarna och när jag var liten fick jag vid ett par tillfällen ett sådant nytryck av min mormor. Hon hade också sparat några av de vackraste "orginalkalendrarna" i sina gömmor och de brukade vi ta fram och titta på i juletid.

Så det är dubbel nostalgi för mig med den här julkalendern - jag tänker på hur det kan ha gått till 1941 när den ritades och också på hur spännande det var med de här kalendrarna när jag var liten!

4 kommentarer:

  1. Som gammal scout sålde jag i min ungdom mängder av de fina kalendrarna och en ljussort som hette Barnens ljus. Först gick man runt i grannhusen och tog upp beställningar, sedan levererade man.

    SvaraRadera
  2. Vad fin den är! Tänker du öppna den eller spara den till kommande år som ett minne?

    En annan fråga, kommer färgerna i Hverdagsuld som är slut komma åter i lager?
    /Karolina

    SvaraRadera
  3. ilken fin kalender, den andas verkligen stämning och barndom!

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt att höra dig berätta det, Maria!

    Karolina : jag ska allt öppna den:) jajamen, påfyllning av Hverdagsulden kommer inom ett par veckor från Danmark!

    Karin-Ida: Ja eller hur! Den är så fin!

    SvaraRadera