onsdag 12 november 2014

Rapport!























Jag har varit på resande fot en hel del den här veckan, men nu är jag åter på plats. I torsdags höll jag en grundkurs i Vintagestickning på mysiga Vintagefabriken. Det var lika trevligt som vanligt...

Sedan träffade jag Anna Braw (ni vet "Kyrkkaffe-Anna"), och vi hann faktiskt med att inleda inte mindre än två olika samarbeten - ett lite mindre och ett större. (Vilket inte var så konstigt med tanke på hur mycket vi pratar och bubblar över av inspiration när vi ses...)

Det mindre av de två samarbetena hittar ni på Järbo Garns blogg i dagarna... Anna har knåpat ihop mönster till en ny genialisk babykofta som jag sedan har dekorerat.

Vill du veta lite mer om vad Anna gör just nu, och få en hel massa hjälpstickningsinspiration så vill jag tipsa dig om den här intervjun som publicerades i måndags. Kalle på Järbo Garn har intervjuat - och Anna har svarat och berättat en massa intressanta saker. Hon har ny arbetsgivare i form av Verbum Förlag och som jag skrev tidigare så har hon i gammal hederlig Anna-anda, redan satt igång med ett spännande bokprojekt. Missa inte uppropet om du vill bidra med recept eller annat?

På stick- och designfronten är det lätt att ana att julen står för dörren. För mig som fotar en hel del av mina egna mönster och projekt leder det till en del intressanta situationer när det gäller rekvisitaanskaffning. Jag skrattade åt mig själv när jag skyndade fram längs Stockholms gator och letade efter Järnek i plastform. Hur många gör det egentligen? Till sist hittade jag en särskild plastblommeavdelning (tänk att det finns en sådan!) på NK:s bottenplan, och där kunde jag ställa den avgörande frågan: - Har ni möjligen plastslingor av mistel och järnek? Svaret blev ja - och jag kände mig strålande glad om än lite förbluffad över att det faktiskt gick att få tag i!

Ni ser ett litet smakprov på fotona med järnek, högst upp i inlägget. Mer kommer senare idag...

Sedan har jag stickat lite polkagrisinspirerat också. Detta är stickprover som förhoppningsvis kommer att utvecklas till något större!

2 kommentarer:

  1. Vad många spännande projekt du har på gång! Järnek, mistel och polkagrisänder ser riktigt julmysigt ut :) Själv har jag precis designat ett vantmönster som jag snart ge mig i kast med att teststicka för att se om min skiss funkar.

    SvaraRadera
  2. Så otroligt roligt att ses och komma igång med idéer igen!

    Anna

    SvaraRadera