torsdag 7 juni 2012

Baka en enkel chokladkaka!






















Idag tänkte jag tipsa om något som man kan baka när man vill tillbringa så lite tid som möjligt i köket - en riktig latmanskaka! Och varför skulle man inte vilja vara i köket, undrar ni kanske då? Jo, det gäller till exempel under heta sommardagar när man hellre vill sitta på en filt i skuggan under körsbärsträdet, eller åka på badutflykt till stranden. Eftersom nämnda aktiviteter oftast blir trevligare med en nybakt chokladkaka intill sig på filten, är den här kakan ett bra sett att uppnå det tillståndet så smärtfritt som möjligt. Den är helt enkelt löjligt enkel att göra!

Jag gör chokladkakan på samma sätt som jag brukar göra smulpajdeg - värmer fettet och chokladen i en kastrull och rör sedan ihop de övriga ingredienserna direkt i kastrullen. Hur smidigt som helst! Att kakan också är vansinnigt god, får man liksom på köpet;)

Enkel chokladkaka

100 gram smör
100 gram choklad (gärna en riktigt fin sort!)
2 ägg
2 dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Smält smöret och chokladen i en kastrull på svag värme. Låt svalna lite. Häll i ägg, socker, vetemjöl och bakpulver. Rör smeten jämn och slät. Häll smeten i en form, ca 25 * 25 cm. Jag använder en så kallad brownie-form med teflon-yta. Därför behöver jag varken smörja eller klä den med papper. Har man en "vanlig" form bör man klä den med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 25 minuter.

Min nya brownie-form har visat sig vara en riktig klok investering! Oj, vad skönt det är att slippa omaket med för stora långpannor, när man vill göra fina kakor i mindre sats. I jul tänker jag använda den här till kolakoket också - det blir perfekt! Dessutom hade formen samma namn som min mamma, och det gjorde ju det hela lite extra roligt!





5 kommentarer:

  1. Även det enklaste kan smaka som det mest avancerade:) Det ser jättegott ut!

    SvaraRadera
  2. Låter bra! Hur länge ska den vara inne i ugnen och vilket gradantal använder du?
    Pia

    SvaraRadera
  3. Oj, jag hade missat att skriva ugnstemepratur och hur länge den ska gräddas - nu är det fixat! Tack för att du påminde!

    Mvh Maja

    SvaraRadera
  4. Den där kakan var himla god och behändig! :) Jag slängde även i lite frystorkat kaffe, som pricken över i:et... perfekt kaka att spontanbaka såhär på en lördagkväll när godisskålen gapar tom! Tack för receptet! :D

    SvaraRadera