lördag 2 juni 2012

Trädgårdsdagbok - del 12!
























I min köksträdgård finns tre växter med "sparris" i namnet. Dels två riktiga sparrisplantor - vars plymer nu vuxit sig höga och skira precis som de ska få göra när plantorna är unga. Jag har inte skördat någon sparris än. Plantorna måste få en chans att växa till sig under två/tre år innan man kan börja med det. Dessutom flyttade jag ju plantorn i år - något som de egentligen inte gillar. Så vi får se hur länge det dröjer innan jag kan gå ut i trädgården och hämta mina första hemodlade sparrisskott...

Sedan har jag satt två andra nykomlingar i kökslandet: Sparrisbroccoli och sparrisärt.

Sparrisbroccoli är en broccolisort som liknar sparrisen till utseendet. 

Sparrisärten är en gammal köksväxt som odlades i svenska trädgårdar fram till 1940-talet någon gång. Nu har ett par fröfirmor åter tagit upp den i sitt sortiment. Sparrisärten ger små vingade ärtskidor som kokas lätt och äts med smör. Plantorna är väldigt vackra och dekorativa med röda blommor. Jag är så glad att jag odlar den här sorten! Ser fram mot att se hur de späda skotten ska växa och utvecklas!

Och sist men inte minst vill jag rapportera om ett kryddfynd jag gjorde igår: En planta ananassalvia.

Tänk att det fanns i den lokala blomsterhandeln! Jag har letat och letat efter just den salviasorten, men inte lyckats finna den varken i år eller i fjol. Hade en planta för flera år sedan som tyvärr strök med under en frostnatt. Men innan dess växte den sig stor och fin och smakade helt ljuvligt. Det är nog min favoritört! Ananassalvia vill ha mycket värme och sol. Då blir den stor och kraftig, och har man riktig tur kan den gå i blom med röda vackra blommor.
















Hur går det för er med trädgårdsbestyren? Lämna en länk med hjälp av länkverktyget om du vill dela med dig av ett trädgårdsinlägg:

3 kommentarer:

  1. Sparris är jag åh-så-sugen på, men det känns som ett lite stort projekt för en odlingslott som jag inte vet hur länge jag kommer ha... Men som tur är odlar min mamma det!

    Sparrisärten lät väldigt spännande också, och ananassalvian ska jag hålla ögonen öppna efter. Åh jag älskar din blogg. <3

    SvaraRadera
  2. Hej Maja!
    Jag har också nyss köpt en ananassalvia på min lokala handelsträdgård. Tyckte den doftade så gott! På etiketten stod att man kan göra te av den men vad gör du mer med din ananassalvia? Vore roligt att få något tips.

    Tyvärr har jag inte kunnat vara så aktiv varken på symötena eller på trädgårdsmötena men jag är ALLTID inne och läser dina inlägg :)
    Alltid lika trevligt - keep up the good work - som man säger!
    Själv har jag börjat skörda rädisor och sallad - så roligt det är att ha en trädgård!!!!

    mvh Alma (som försökte hinna blogga på Söndagspyssel...)

    SvaraRadera
  3. Min ananassalvia strök också med för något år sedan - men jag har tyvärr inte haft turen att hitta på sorten igen.

    Det växer massa sparris i ett gammalbusksnår på vår tomt - jag ska försöka flytta dessa förvildade exemplar i år - få se om det lyckas. Jag odlar ytterligare en gröda med sparris i namnet - sparrissallad. Vet inte mycket om denna växt, men det ska bli kul att se vad som kommer upp!

    SvaraRadera