torsdag 21 juni 2012

Midsommarflärd!

















Häromdagen bjöd bästa Olivia på en hejdundrande Dirndl-inspiration! När jag besökte Österrike, för ett par år sedan minns jag att jag gick en kvällspromenad i Wien och beundrade alla de vackra dräkterna som hängde i skyltfönstren där. 

Det underbara i Alperna (som vi huvudsakligen besökte), är att dräkttraditionen är så levande! Var helst man går möter man folk som bär sina dräkter till vardags... Framförallt dräktdetaljer - en jacka eller en sjal i kombination med vanliga kläder. Det finns ju också en helt annan tillgänglighet eftersom dräkterna massproduceras på ett annat vis än i Sverige.

Då och då går jag och drömmer om en egen folkdräkt. En vacker dag ska jag nog skaffa mig en, men tills dess tänker jag fuska lite... Inspirerad av Olivias Dirndl-drömmar köpte jag mig nämligen en handsydd västklänning på loppis idag. Tänk att jag snubblade över en som passade precis! Klänningen ser lite Dirndl-aktig ut... Jag tänker bära den med en vit blus och kanske sy mig ett förkläde till. Det blir en slags "folkklänning" som kan passa bra vid midsommarstången. Svarta sandaler, vita strumpbyxor och Margareta-flätor får det förstås bli till också!

Jag önskar er en fin midsommarhelg!

5 kommentarer:

  1. Anita i Bergslagen21 juni 2012 kl. 19:49

    Hej Maja! Jag skulle också gärna vilja ha en folkdräkt, men här i Bergslagen är det ju ingen självklarhet. Den enda jag känner till från kommunen är Fellingsbrodräkten och det känns inte alls som "hemma"... Sverigedräkten känns lite trist och nykonstruerad. Vilken skulle du vilja ha?
    Kram. Anita.

    SvaraRadera
  2. Hej Maja, nästa gång du kommer till Wien ska du gå till "Komolka" på Mariahilferstrasse, som är Wienarnas egna shoppinggata, där finns det all världens tyger och sybehör, de har en stor avdelning med tyger som passar till Dirndl!
    Själv har jag en folkdräkt från Transtrand i Dalarna, där mina föräldrar har en stuga, den är jättefin och det är speciellt roligt att ha på den här nere i Wien när vi firar någon svensk hägtid!

    SvaraRadera
  3. Tänk, bara för någon dag sedan pratade jag och en väninna om att vi ville sy oss varsin folkdräkt - och om att Dirndls är fina!
    Tror jag ska ta itu med mina dräktplaner på allvar!
    Ha en fin midsommar.

    SvaraRadera
  4. underbart!
    du är en sann glädje och inspiration maja :)
    kram från ett dalsland i strålande sol och m blommande ängar ♥

    SvaraRadera
  5. Glad midsommar!
    Jag har precis flyttat till Oslo och här firar de (Sankt Hans afton) imorgon lördag, så idag är det en vanlig fredag. Imorgon börjar jag för övrigt mitt sommarjobb på Norsk Folkemuseum, så då går jag i folkdräkt (eller "bunad" som de säger) varje dag!
    Jag vill verkligen rekommendera att sy din egen folkdräkt (kontakta svenska folkdansringen Värmland, de har koll) det tar lite tid, men ger en väldigt fin insikt i allehanda sömnads- och och broderitekniker, som gör det tiodubbelt roligare att bära den.
    Hälsingar från Carin F

    SvaraRadera