tisdag 5 juni 2012

Symöte - Virkad nåldyna!

Välkomna på symöte!

Förstår om många av er har händerna i jorden just nu, snarare än i handarbetskorgen. Det är lätt att fastna ute i trädgården, nu när syrénerna blommar och trädgårdslandet växer så det knakar. Själv har jag hunnit med ett journalistbesök nu på förmiddagen. Det ledde till en viss tidsbrist som resulterade i missad lunch, vilket i sin tur slutade med att jag nu sitter här och äter snabbmakaroner medan jag bloggar... Det är just en snygg husmor man är;)




















Jag har iallafall hunnit göra mig en liten sak som jag behövde - en virkad nåldyna att ha grövre nålar i, det vill säga de jag använder när jag fäster trådar på mina stickprojekt. Jag är alldeles omöjlig när det gäller att slarva bort de där nålarna som jag så väl behöver! Men nu ska det förhoppningsvis bli bättring på den fronten;)

Mönstret fann jag här - lätt som en plätt och färdig på ett litet kick! Jag struntade i att sy en innerpåse till vadden och stoppade den bara i den virkade nåldynan som den var. Det fungerade fint!

Hur går det för er med handarbetande? Har det blivit något nytt att visa oss andra?


10 kommentarer:

  1. Hej,
    nja, jag fuskar lite och lägger upp ett handarbete jag ännu inte visat upp på bloggen (sedan jag fick en fin blogg som någon läser).

    Vilken fin nåldyna, jag älskar praktiska handarbeten.

    SvaraRadera
  2. Men så fin nåldyna och jättesöta knappnålar. Såna vill jag också ha!!!! :-D:-D

    SvaraRadera
  3. Söt och praktisk nåldyna. Jag gillar dina nålar!

    SvaraRadera
  4. urgullig! å vilka fantastiska knappnålar. så himla fina!

    SvaraRadera
  5. vilka fina knappnålar! Har du gjort dom själv? Och isf hur? jag har massor med knappnålar med små huvud som jag bli galen på! Är det bara limma på någon pärla?

    SvaraRadera
  6. Ja, det verkar onekligen som att många pysslar med annat, om man ser till antalet inlägg.

    Söt nåldyna! Jag läste någonstans att man skulle fylla nåldynor med något annat än syntetstoppning, eftersom det gör nålarna slöa. Riskorn ska vara bättre.

    SvaraRadera
  7. Vilken söt nåldyna, en, eller ett par sådana ska jag göra också, kanske för att ge bort i present till handarbetande vänner.
    Jo jag gör en hel del annat förutom att handarbeta just nu. Igår gjorde jag tre liter jordgubbs och rabarbersaft, här i Österrike har vi underbara jordgubbar just nu. Också håller jag ordning på min trädgård, hoppas att kunna ansluta mig till lördagsklubben som handlar om trädgård den här veckan!!
    Det är så roligt att följa din Blogg Maja, speciellt eftersom jag bor utomlands. Dessutom jhar jag fått så många fina tips och råd och ideer liksom hittat en hel del nya bloggar att surfa runt till!!
    Kram från Wien

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag har stickat en blöjbyxa efter ditt mönster och lagt in på min blogg. Jag är inte medlem i syföreningen, men kan jag ändå länka till din blogg ifall nån mer vill ha mönstret? Jag har hittat så många kul bloggar nu sen jag började läsa din. Hälsning från Skåne.

    SvaraRadera
  9. Sött nåldyna. Jag har mina nålar i en förre detta gem ask som de som jobbar på kontor ofta har. Det är en lite burk med avtagbart öppet ocks med magnet längst upp.

    SvaraRadera
  10. Hej, jag vill gärna bli medlem i husmorsskolans syförening. Jag syr, virkar och stickar. Trots att det varit en del stickande på senare år är det nog framförallt sömnad mina vänner tänker på när det gäller mig.

    SvaraRadera