söndag 3 juni 2012

Mariablomster i Majas trädgård!

Under vår- och sommarsäsongen läser jag i mina trädgårdsböcker nästan dagligen. En av de som jag ständigt återkommer till - därför att den är så spännande, fängslande, inspirerande och vacker - är Lena Israelssons bok "Klosterträdgårdar". I boken får man som läsare följa med på besök i svenska och europeiska klosterträdgårdar - både stora och små. Jag tröttnar aldrig på varken bilderna eller texten - det finns alltid något nytt där att upptäcka.

Ett av de kapitel som jag gillar allra mest handlar om Mariaträdgårdar och Mariablomster. Det finns många blommor som fått namn efter Jungfru Maria och som kan kopplas till henne genom sin symbolik. Det är också vanligt att hela trädgårdar skapas till Jungfru Marias ära. Här i Arvika finns till exempel en liten Mariaträdgård vid Mikaelikyrkan. En Mariaträdgård kan vara alltifrån en stor park som anlagts professionellt av trädgårdsmästare, till ett litet hörn i en privat bakgård. Många av de blommor som kallas för Mariablomster är vanliga och lättodlade - ja, de växer till och med i de flesta trädgårdar utan att vi behöver plantera dem.

Just det där tänkte jag på häromdagen - att Mariablomstren finns överallt utan att vi kanske tänker på det... 

Så idag vill jag ta er med på en blomstervandring i min trädgård, med siktet inställt på Mariablommor. Nedan har jag samlat foton på alla de Mariablomster som växer hos mig. De flesta fanns här redan när vi flyttade in - några har jag själv planterat. Varsågoda att följa mig!























Julrosen är en av de blommor som jag själv planterat. Den symboliserar Jesu födelse. En av fåraherdarna vid krubban var en fattig flicka - hon hade inga gåvor att ge till den heliga familjen och därför grät hon. För att hjälpa henne rörde ängeln Gabriel vid den frusna marken och lät vita blommor växa upp. Flickan plockade famnen full och sprang till stallet och prydde det med blommor...

















Luktviolen symboliserar Marias ödmjukhet. Det sägs att det var hon som skänkte blommorna den säregna violdoften.















Förgätmigej kallas också för "jungfruns ögon".

















Gullvivan kallas också för Jungfru Marie nycklar.
















Smultronet symboliserar jungfrufödseln, eftersom växten bär frukt och blomma samtidigt.














Näst efter liljan anses rosen vara den främsta Mariablomman. På bilden ser ni den vackraste rosen i min trägård - en rosenbuske som säkert växt där sedan 1920-talet.
















Prästkragen är också en symbol för Jesu födelse - den lyste upp vägen för de tre vise männen i Betlehem så att de hittade fram till stallet.

Nu går vi vidare till mitt kryddland. Där växer flera örter med koppling till Maria:
















Enligt legenden var salviabusken den enda som erbjöd Maria och barnet skydd under flykten till Egypten. Som tack fick den de goda egenskaper den nu har. Står som förebild för den sjuarmade ljusstaken.






















Blommorna sägs ha blivit blå när jungfru Maria la sin blå mantel att torka över en vitblommande rosmarinbuske.
















Liksom andra växter med eteriska oljor symboliserar mynta den Helige Ande som verkar i Maria.
















Det sägs att lavendeln fick sin doft efter att Maria hade torkat sitt barns kläder genom att breda ut dem över växten. Lavendel symboliserar renhet.

Tänk att jag har så många Mariaväxter i min trädgård, utan att jag att jag har gått in för att anlägga en särskild Mariaträdgård! Visst är det spännande?

Andra klassiska Mariablomster är akleja, fuchsia, iris, liljekonvalj, madonnalilja, ringblomma och snödroppe.

Nu utmanar jag alla er som har en trädgård att ge er ut på upptäcksfärd och se hur många Mariablomster som redan växer där! Ni får gärna lämna en rapport här när ni är färdiga!

Uppdatering: Jag frågade Anna på Kyrkkaffebloggen om hon också ville skriva något på temat Jungfru Maria idag. Det har hon gjort här, så väldigt fint om blommor, sånger och poesi som har med Maria att göra. Missa inte det!

2 kommentarer:

  1. Hej Maja!

    Vad vackert det här är!
    Jag har skrivit om en försommarsvensk Mariasång och lite annat:
    http://kyrkkaffe.libris.se/?p=4852

    Hälsningar,

    Anna

    SvaraRadera
  2. Tack Anna! Vad roligt att du hängde på! Vi får nog fortsätta att skriva om det här, för som sagt var finns det oändligt mycket i både konst, musik, poesi och natur som behandlar just Jungfru Maria...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera