tisdag 19 juni 2012

Symöte - Den lilla vita!
















Garn: Amy Butler Belle Organic DK från Rowan
Storlek: 4 år


















Välkomna på symöte!

Nu är den lilla vita klar! Lillan har kallat den för "sommarkoftan" under arbetets gång,  och då var det ju på tiden att jag gjorde den färdig! Nu är ju sommaren här, eller borde i alla fall vara det...

Precis som jag skrev när jag just hade börjat sticka på koftan, så var det här projektet ren och skär glädjestickning! Jag gillar verkligen det okomplicerade mönstret! Mosstickning är effektfullt i all sin enkelhet!

Jag har följt mönstret till punkt och pricka bortsett från att jag virkade knapphål längs hela framkanten och gjorde en virkad kant runt halsen, förutom den stickade kanten. Min variant blev alltså helknäppt istället för att knäppas med bara en knapp. De små plastknapparna, som ser ut som glas, fann jag på loppis. Jag är svag för genomskinliga knappar - särskilt i kombination med vitt. Dessutom blev lillan förtjust i knapparna så fort hon såg dem. Jag ville använda alla åtta när jag nu hade dem - min lilla flicka har nyss lärt sig att knäppa själv och då är det roligt med många knappar:)
















Handarbetar ni något i solskenet? Lämna gärna en länk med hjälp av länkverktyget nedan:

12 kommentarer:

  1. Åhh vad fin. Min är snart klar den med! Tack för inspirationen.

    SvaraRadera
  2. Jättefin kofta! Jag ska just börja försöka virka en klänning, det blir det första "plagget" jag gör med garn (hmmmm förutom mina nålbundna hosor... dem borde jag visa upp någon gång).

    Mitt bidrag till symötet denna vecka är inget gjort av tyg... utan ett brädspel. En kan ju kalla det handarbete så jag hoppas att det är ok, nästa vecka är det garn igen, jag lovar! :)

    SvaraRadera
  3. Mycket vacker kofta!
    Det blir inte så väldigt mycket handarbete gjort för min del under sommaren, men något litet ska jag väl lyckas dela med mig av här.
    Glad sommar allihop :)

    SvaraRadera
  4. Maja vilken fin liten kofta! Så söta små knappar! Jag förstår att det verkligen varit glädjestickning. Undrar just om jag känner nått barn som skulle vilja ha en sån kofta? Just mosstickning känner jag faktiskt att jag rr på, annars är det lite si och så med mönsterstickandet...

    SvaraRadera
  5. Jättefin! Och helt perfekt nu till sommaren!

    SvaraRadera
  6. jättefin kofta..

    Nu har jag uppdaterat mitt inlägg med test, killen satt och jobbade vid datorn innan när jag låna den en kortis och la upp bilderna. blev lite fel me dubblet och så men nu är det fixat. ska bli kul och se vad ni andra gjort..

    SvaraRadera
  7. Fin kofta Maja, jag är väldigt förtjust i mosstickning också, här i Österrike kallar vi det "Perlenmuster" Pärlmönster, fint eller hur!
    Har ngr projekt på gång men inte ngt som jag vill visa än, därför bidrar jag med ngt mer vintage artat!
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  8. Så sött!

    Själv jobbar jag också på en kofta, fast den blir nog raka motsatsen till din. Jag använder alla möjliga och omöjliga färger och garner och experimenterar hej vilt. Siktar på ett fulsnyggt resultat!

    SvaraRadera
  9. Så fin! Mosstickning är en favorit, det blir så härlig struktur. Jag har inte gjort det så ofta konstigt nog för jag gillar det jättemycket varje gång jag ser det :)

    SvaraRadera