söndag 17 juni 2012

Korka igen!





















En del husgeråd får man vara glad om man kommer över på loppis, eftersom de inte längre tillverkas... Det gäller bland annat den där sortens plaskorkar som passar till 33 cl-flaskor. Sådana kan jag inte vara utan! Hur kommer det sig egentligen att de inte säljs i vanliga affärer nuförtiden? Korkar inte folk igen flaskor längre?

Häromdagen hade jag lyckan med mig och fann fyra stycken hela och fina - tre av dem tillverkade av "Perstorp".

Någon av er undrade förresten var jag går på loppis... Det är naturligtvis lite varstans och oftast här i Arvika med omnejd. Men då och då besöker jag mitt föräldrahem i Västmanland och när jag gör det brukar jag passa på att ta en runda där:

Plastkorkarna är köpta i den finfina affären "Nora Diversehandel". Där finns så mycket! Rekommenderar verkligen ett besök om ni skulle ha vägarna förbi! Filmisarna som jag visade häromdagen fann jag i en trevlig andrahandsbutik i Storå - ett litet samhälle 15 km norr om Lindesberg. Jag brukar också titta in på Erikshjälpen i Lindesberg - där är väldigt välsorterat och fint!

Var går ni helst på loppis? Någon som vill dela med sig av några favoriter?

6 kommentarer:

  1. Nästan varje sommar brukar jag och min familj åka ner till Västra Götaland, Mariestad och där finns några bra loppisar tycker jag. Den ena är "loppis i Tidan". Det är ett loppis i en stort hus (en gammal fabrik tror jag) som är flera våningar och där är loppis på sommaren, varje söndag! Mycket att fynda till bra pris! (www.loppis-tidan.se)
    Sedan finns det i centrala Mariestad ett loppis som heter "Kyrkornas second hand". Väldigt bra loppis det också tycker jag :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det finns att köpa korkar fortfarande, vi har såna på jobbet och ingenting på mitt jobb är äldre än tre år. Men VAR vi köpte dem vet jag inte...

    SvaraRadera
  3. Jag och min mamma brukar varje sommar husera runt i de olika skräpbodarna runt om på österlen.

    SvaraRadera
  4. vi har "returen" här i ed. den finns i grannkommuen också.
    i mellerud finns världens bästa: 7:an.

    SvaraRadera
  5. såna korkar går fortfarande att köpa i välsorterade matbutiker som ICA och Coop, antngen bland husgeråden eller bland "brygg ditt egen vin"prylarna...

    SvaraRadera
  6. ÖoB har sånna korkar. =)

    SvaraRadera